File op de A12 bij Arnhem.
Volledig scherm
PREMIUM
File op de A12 bij Arnhem. © Luciano de Graaf

Minder snelweg nodig, hoe dan? Vraagtekens bij rapport over filedruk

ARNHEM - De verminderde drukte in de ochtendspits en in de avond zorgt ervoor dat grote projecten voor nieuwe wegen opnieuw tegen het licht moeten worden gehouden. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Maar in onze regio staat het na de coronadip al weer regelmatig vast. Wat is er precies aan de hand? Vijf vragen en antwoorden. 

16 reacties

  • J. Zomers

    1 maand geleden
    Het inwonertal in Nederland neemt toe, richting 18-19 miljoen. Daar houdt het PBL geen rekening mee.
  • Robert Elfferich

    1 maand geleden
    Zie de chaos vandaag rond Arnhems en Nijmegen. 2 drukste spits van het jaar.
  • Johann Janssen

    1 maand geleden
    @Els Weber-van Dreuten jij kent de geschiedenis van deze weg dus niet. ga maar eens kijken op een autokaart ca. 50 jr geleden toen zou de doortrekking daar niet komen maar rechtstreeks vanaf Bemmel naar knooppunt Oud Dijk in de Liemers waar nu de A18 begint. dat vrachtverkeer rijdt dus al die jaren al om via Arnhem
  • Ceciel Buijser

    1 maand geleden
    Zojuist en half uur extra op de A50 verpoosd en daar zag je het weer. Het zou al zoveel schelen als mensen gewoon eens op hun eigen rijbaan blijven. Gaatje links, huppekee. Gaatje rechts, huppekee. Nettowinst: enkele meters en drie minuten. En intussen moet iedereen achter je in de ankers. Hopeloos.
  • Gijs Eeps

    1 maand geleden
    Deze week dagelijks stil gestaan op de A50. Onzin rapport
  1. Angst voor files door 100.000 huizen is niet nodig, zegt deze ‘fietsprofessor’: ‘Waarom is in de file staan een probleem?’
    PREMIUM

    Angst voor files door 100.000 huizen is niet nodig, zegt deze ‘fietspro­fes­sor’: ‘Waarom is in de file staan een probleem?’

    ARNHEM/ EDE - Gelderland maakt zich zorgen dat het verkeer de komende vijftien jaar helemaal dichtslibt als er 100.000 geplande woningen bijkomen. Edenaar Marco te Brömmelstroet, hoogleraar én inwoner van een nieuwbouwwijk, snapt dat niet. Zijn oplossing: maak van woonwijken ‘leefwijken’ en het merendeel van al onze autoritjes is niet meer nodig.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.