Volledig scherm
Een trein bij het station van Arnhem. © ANP

‘Nijmegen’ zorgt vaak voor te late trein in Arnhem

ARNHEM/ NIJMEGEN - Bij station Arnhem Centraal arriveerden de treinen vorig jaar over het algemeen keurig op tijd. Totdat de herfst- en wintermaanden aanbraken.

In september en oktober kwamen met name de treinen uit de richting van Utrecht met vertraging aan. Dat kwam door ‘gladde sporen en calamiteiten eerder op de corridor’, meldt ProRail.

In november scoorden vooral de treinen vanuit Nijmegen minder. Voornaamste oorzaak: de beperkte perroncapaciteit van het station van de Waalstad.

Eilandperron

In Nijmegen komen bijna alle treinen nu aan op het zogenoemde ‘eilandperron’, vertelt een woordvoerder van ProRail. Dat is het gedeelte van het station dat tussen de sporen 3 en 4 in ligt.

,,Als daar vertragingen optreden, leidt dit door de beperkte perroncapaciteit al snel tot extra oponthoud. In november was er sprake van een aantal grotere vertragingen. Dat heeft de punctualiteit naar Arnhem negatief beïnvloed.’’

Bij Arnhem Centraal arriveerde in november 82,1 procent van de treinen op tijd. Daarbij geldt een speling van drie minuten. Het landelijk gemiddelde lag in november op 87,7 procent. De norm is dat 89,9 procent van de treinen op tijd bij een station aankomt. Arnhem scoorde over heel 2018 1,3 procent hoger. ‘Een goed resultaat’, stelt ProRail.

Nieuwe wissel

Volledig scherm
Het station van Nijmegen, met aan de overzijde het ‘eilandperron’. © ANP

Het is de bedoeling dat de problemen met de beperkte perroncapaciteit bij het station van Nijmegen al dit jaar worden aangepakt. ProRail legt een nieuwe wissel aan om de kwetsbaarheid van het station te verminderen. ,,Daar profiteren de reizigers op station Arnhem dus ook van.’’

De treinen die in 2018 het vaakst te laat in Arnhem aankwamen, waren die met Bazel en Frankfurt als bestemmingen. Op het traject van en naar Zwitserland reed bijna 30 procent van de treinen te laat, van de treinen tussen Amsterdam en Frankfurt stopte ruim 20 procent niet volgens de dienstregeling in Arnhem.

,,De kans dat een trein onderweg tussen Bazel en Arnhem ergens meer dan drie minuten vertraging oploopt, is een stuk groter dan tussen bijvoorbeeld Arnhem en Ede’’, verklaart een woordvoerder van NS. ,,Maar het kan beter. Bijvoorbeeld door een aantal knelpunten op te lossen, zoals die tussen Duisburg en Keulen.’’

De trein tussen Zutphen en Wijchen passeerde Arnhem in de voorbije twaalf maanden het vaakst op tijd met een score van 94,4 procent.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.