Foto ter illustratie
Volledig scherm
PREMIUM
Foto ter illustratie © Hoogveld Bart

Oogfonds en lenzenfabrikant slaan alarm: kinderen zien steeds slechter door turen naar schermen

Kinderen zijn vaker bijziend doordat ze te lang naar beeldschermen en boeken staren. Om massale oogproblemen te voorkomen, starten het Oogfonds en de Gelderse lensfabrikant Procornea een campagne.

De campagne tegen bijziendheid (niet goed veraf kunnen zien) begint maandag bij wijze van proef bij opticiens in Arnhem en Rotterdam en later in de week bij een zaak in Ruurlo, maar barst in februari pas echt los.

Dan worden basisscholen benaderd met de oproep kinderen niet langer dan twintig minuten te laten lezen of op een mobiel of tablet te laten kijken. Ook komt er een radiocampagne en worden kinderen via ‘influencers’ op de populaire app TikTok gewezen op de gevaren van langdurig mobielgebruik.

Poll

Een campagne om beeldschermgebruik door kinderen te verminderen, heeft alleen nut als ook ouders worden benaderd

  • Eens (96%)
  • Oneens (4%)
6266 stemmen
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.