Volledig scherm
Een trein op station Arnhem. © ANP

ProRail en NS willen snellere treinen richting Randstad (en meer plannen van miljoenen in regio)

ARNHEM - Een snellere sneltrein tussen Utrecht, Arnhem en Nijmegen én een vlotte halfuursverbinding tussen Arnhem en Winterswijk. ProRail en de NS willen er honderden miljoenen euro’s in investeren.

Het gaat om onderdelen van een veel grotere wensenlijst die de spoorwegbeheerder en de vervoersmaatschappij voor het kabinet hebben opgesteld. Waar de trein tussen Utrecht en Nijmegen nu nog maximaal 140 kilometer per uur rijdt, moet die snelheid waar mogelijk omhoog naar 160 tot 200 kilometer per uur.

Richting het jaar 2040 wil ProRail onder andere ‘sterkere regionale verbindingen’ in Gelderland en omgeving. Dat om het hoofd te bieden aan het groeiende aantal treinreizigers in Nederland.

Met tijdswinst naar Nijmegen

Volledig scherm
Een stoptrein van Arriva op station Arnhem. © DG

Onder de maatregelen vallen halfuursdiensten met een sneltrein tussen Arnhem en Maastricht (via Venlo) én Arnhem en Winterswijk (over Doetinchem). Voor de verbinding door Limburg zou grofweg 200 miljoen euro nodig zijn, voor die richting de Achterhoek 100 miljoen euro. Nu rijden er nog stoptreinen op beide trajecten.

In hetzelfde rijtje staat een snellere verbinding tussen Utrecht en Arnhem. Die zou tijdswinst moeten opleveren naar Nijmegen, het Ruhrgebied en Berlijn. Gedacht wordt aan het gebruik van twee sporen in elke rijrichting op bepaalde stukken en de aan de aanleg van een ongelijkvloerse kruising aan de oostkant van Arnhem. Voor al deze mogelijke maatregelen rond de Gelderse hoofdstad samen wordt uitgegaan van een bedrag van om en nabij de 1,8 miljard euro. 

Verder staan miljoeneninvesteringen gepland voor het station van Nijmegen en de goederenroute door Oost-Nederland.

Bal bij de politiek

Poll

Mooie plannen, maar er is vooral behoefte aan verbeteringen op de korte termijn

  • Eens (82%)
  • Oneens (18%)
2223 stemmen

Of alle wensen voor de regio daadwerkelijk worden vervuld, hangt volgens een woordvoerder van ProRail af van de landelijke politiek. De ideeën zijn bedoeld om het gesprek over de toekomst van het spoor op gang te brengen, zo is te lezen in het rapport.

,,Misschien zegt de politiek wel dat ze alles wil’’, stelt de voorlichter.

,,Als het om een ‘systeemsprong’ gaat, kun je niet zeggen: we doen dit wel en dit niet. Je hebt het dan niet over een viaductje hier en een onderdoorgang daar. Het gaat om een verandering van het systeem, een integraal pakket waarbij dingen met elkaar samenhangen.’’

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.