ProRail en NS willen snellere treinen richting Randstad (en meer plannen van miljoenen in regio)
ARNHEM - Een snellere sneltrein tussen Utrecht, Arnhem en Nijmegen én een vlotte halfuursverbinding tussen Arnhem en Winterswijk. ProRail en de NS willen er honderden miljoenen euro’s in investeren.
Delen per e-mail
Het gaat om onderdelen van een veel grotere wensenlijst die de spoorwegbeheerder en de vervoersmaatschappij voor het kabinet hebben opgesteld. Waar de trein tussen Utrecht en Nijmegen nu nog maximaal 140 kilometer per uur rijdt, moet die snelheid waar mogelijk omhoog naar 160 tot 200 kilometer per uur.
Richting het jaar 2040 wil ProRail onder andere ‘sterkere regionale verbindingen’ in Gelderland en omgeving. Dat om het hoofd te bieden aan het groeiende aantal treinreizigers in Nederland.
Met tijdswinst naar Nijmegen
Onder de maatregelen vallen halfuursdiensten met een sneltrein tussen Arnhem en Maastricht (via Venlo) én Arnhem en Winterswijk (over Doetinchem). Voor de verbinding door Limburg zou grofweg 200 miljoen euro nodig zijn, voor die richting de Achterhoek 100 miljoen euro. Nu rijden er nog stoptreinen op beide trajecten.
In hetzelfde rijtje staat een snellere verbinding tussen Utrecht en Arnhem. Die zou tijdswinst moeten opleveren naar Nijmegen, het Ruhrgebied en Berlijn. Gedacht wordt aan het gebruik van twee sporen in elke rijrichting op bepaalde stukken en de aan de aanleg van een ongelijkvloerse kruising aan de oostkant van Arnhem. Voor al deze mogelijke maatregelen rond de Gelderse hoofdstad samen wordt uitgegaan van een bedrag van om en nabij de 1,8 miljard euro.
Verder staan miljoeneninvesteringen gepland voor het station van Nijmegen en de goederenroute door Oost-Nederland.
Bal bij de politiek
Poll
Mooie plannen, maar er is vooral behoefte aan verbeteringen op de korte termijn
-
Eens (82%)
-
Oneens (18%)
Of alle wensen voor de regio daadwerkelijk worden vervuld, hangt volgens een woordvoerder van ProRail af van de landelijke politiek. De ideeën zijn bedoeld om het gesprek over de toekomst van het spoor op gang te brengen, zo is te lezen in het rapport.
,,Misschien zegt de politiek wel dat ze alles wil’’, stelt de voorlichter.
,,Als het om een ‘systeemsprong’ gaat, kun je niet zeggen: we doen dit wel en dit niet. Je hebt het dan niet over een viaductje hier en een onderdoorgang daar. Het gaat om een verandering van het systeem, een integraal pakket waarbij dingen met elkaar samenhangen.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Celstraf voor jongens die vader en zoon in Arnhem beroofden van iPhone
ARNHEM - Twee 18-jarige Amsterdammers die een vader en zijn zoon in hun woning in Arnhem beroofden van een op Marktplaats aangeboden iPhone, zijn dinsdag veroordeeld tot gevangenisstraffen van twee jaar voor de ene en anderhalf jaar voor de ander, waarvan steeds een half jaar voorwaardelijk. -
PREMIUM
Miljoenen medische mondmaskers heeft Nederland in opslag, waarom gebruiken we ze niet? ‘Pas als het nodig is, trekken we ze uit de kast’
Mensen met beroepen die niet altijd genoeg afstand kunnen houden, zoals conducteurs en leraren, moeten betere beschermingsmiddelen krijgen. Vervang de niet-medische mondkapjes waar zij vaak nog mee rondlopen door medische exemplaren, zoals FFP2-maskers. -
Staatssecretaris: ‘Geen dubbelspoor nodig op Maaslijn’
CUIJK - Het is niet nodig om de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen te voorzien van dubbel spoor. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) in antwoord op Kamervragen van CDA’er Erik Ronnes. -
PREMIUM
Seksueel wangedrag bij Oostpool kost directeur Azzini de kop, toneelgroep gaat zonder hem door
ARNHEM - Theatergroep Oostpool heeft gereageerd op het nieuwe onderzoek naar seksueel wangedrag en intimidatie binnen de organisatie. De uitkomsten van dat onderzoek betekenen het officiële einde van artistiek leider Marcus Azzini bij Oostpool. De theatergroep wil zonder hem een nieuwe start maken. -
PREMIUM
ProRail en NS zien hun kans schoon om eindelijk weer te investeren
Al jaren roepen ProRail en NS tevergeefs om extra geld voor het spoor. Met het nieuwe investeringsfonds lonken ineens miljarden euro’s en kunnen veel OV-knelpunten in één klap worden opgelost. De spoorbedrijven ruiken een kans.
-
Stikstofoplossing / VIDEO ProRail en NS vragen 21 miljard voor het spoor
ProRail en NS hebben een wensenlijst van bijna 21 miljard euro naar Den Haag gestuurd. Beiden zien in het door het kabinet aangekondigde mega-investeringsfonds een gouden kans voor het spoor. -
Jouw Mening Mooie plannen voor het spoor, maar er is vooral behoefte aan verbeteringen op de korte termijn
NS en ProRail willen richting het jaar 2040 de treinverbindingen rond Arnhem aanzienlijk verbeteren, om het hoofd te bieden aan het groeiende aantal reizigers. De vervoerder en spoorbeheerder willen flink investeren in een snellere intercity Utrecht-Nijmegen, en in snellere verbindingen naar Winterswijk en Venlo. -
Eendracht Arnhem strikt nieuwe trainer Danny Nesselaar direct tot 2024
ARNHEM - Danny Nesselaar staat de komende drie jaren aan het roer bij voetbalclub Eendracht. De oefenmeester moet de vijfdeklasser omhoog stuwen en krijgt daarvoor volgens planning de tijd tot medio 2024.
In samenwerking met indebuurt Arnhem