Volledig scherm
De nieuwe start- en landingsbaan van Lelystad Airport. © Freddy Schinkel

Rheden komt in verzet tegen laagvliegers Lelystad

ARNHEM/ RHEDEN - Als de geplande laagvliegroutes (1.800 tot 2.700 meter) van passagiersvliegtuigen in verband met de uitbreiding van Airport Lelystad in 2019 ongewijzigd blijven, dan krijgen vooral de inwoners van de gemeenten Ede, Brummen en Rheden en in mindere mate Arnhem, Renkum en Rozendaal te maken met een forse toename van geluidsoverlast en luchtvervuiling.

De rust op de Veluwe en in nationaal park De Hoge Veluwe komt in gevaar door laagvliegende, vertrekkende vliegtuigen. Deze natuurgebieden liggen op de uitgestippelde uitvliegroute vanaf Lelystad naar het zuiden, blijkt uit een inventarisatie van deze krant. 

De verwachting is dat het aantal vertrekkende vliegtuigen vanaf Lelystad (vakantieluchthaven) naar het zuiden en zuidoosten met meer dan 70 procent zal groeien. Vanaf april 2019 gaat Lelystad open voor grotere vliegtuigen, zoals Boeings en Airbussen. Dat betekent 10.000 tot 45.000 overvliegende vliegtuigen per jaar.

Gevolgen
De gemeente Rheden erkent dat de komst van laagvliegende vliegtuigen over haar grondgebied gevolgen kan hebben voor de 'leefomgeving, de natuurbeleving, recreatie en toerisme'. Brummen en Rheden liggen op de geplande uitvliegroute naar het zuidoosten.

Paragliders vrezen rondje bij lierveld

Als de geplande laagvliegroutes (1800 tot 2700 meter) voor passagiersvliegtuigen in verband met de uitbreiding van Lelystad Airport (2019) doorgaan, dan is het een 'gedane zaak' met de paragliding in Gelderland en Overijssel.

Paragliders kunnen als het zover is geen vluchten meer maken boven Nederland. Voor hen rest dan alleen nog maar lage rondjes rondom het lierveld.
Dat zegt Arnhemmer Dick Veerman, secretaris van Nederlandse Vrije Vliegers Vereniging. In ons land zijn volgens hem zo'n 2500 paragliders actief en vooral in Gelderland en Overijssel. Deze provincies staan namelijk bekend om hun gunstige termiekomstandigheden.

Paragliders mogen nu in het weekeinde nog tot 1900 meter hoogte vliegen. En ze kunnen afstanden van wel 150 tot 200 kilometer afleggen. Wekelijks zijn wel enkele honderden paragliders in de lucht.
Het liefst zouden de paragliders, aldus Veerman, zien dat de vliegroutes van Airport Lelystad afgehandeld worden boven het IJsselmeer, zodat het luchtruim boven Oost-Nederland toegankelijk blijft voor 'laagvliegers' als paragliders en zweefvliegers.

Om overlast te voorkomen, heeft Rheden zich aangesloten bij een lobby van de zogenoemde Veluwe-gemeenten en de provincies Gelderland, Overijssel en Utrecht tegen de laagvliegroutes. Deze overheden hebben staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA, infrastructuur en milieu) gevraagd om de problematiek rondom de laagvliegroutes voor de regio's aan te pakken. Ter illustratie: passagiersvliegtuigen die vanaf Schiphol vertrekken, vliegen boven de Veluwe al op een hoogte van minstens zes kilometer.

Second opinion
Dijksma heeft het Britse onderzoeksbureau Helios ingeschakeld voor een second opinion naar de vliegroutes rond Airport Lelystad. Helios komt naar verwachting deze week met een rapport.

De Gelderse Natuur- en Milieufederatie vindt vliegen op een hoogte van 1800 meter (6000 voet) boven een groot deel van Gelderland 'ongewenst'. ,,Om de geluidsoverlast en de luchtvervuiling te beperken, zouden vertrekkende vliegtuigen uit Lelystad juist zo snel mogelijk hoger moeten vliegen. Daarvoor is een herindeling van het luchtruim voor Schiphol en Lelystad nodig’’, aldus adjunct-directeur Joost Reijnen van de GNMF.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.