Slogan van visbroers uit Arnhem is de slechtste van 2019
VideoEn wéér is de winnaar van de slechtste slogan van Nederland een tikkie erotisch: Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin. Als je van zeemeerminnen houdt tenminste. De broers Luuk en Wiebe de Haan van Visbar De Zilte Zeemeermin zijn, en blijven, maar wat trots op hun naam.
Delen per e-mail
Ken je Ariel uit die Disney-film nog? Die zou je toch zo ten huwelijk vragen
Het is een afgetekende winnaar van de achtste verkiezing van de ‘slechtste slogan van het jaar’, die zoenende Zilte Zeemeermin uit Arnhem. Met gemak hield hij andere beroerde verzinsels als Werken met zinhoud (van het UWV), Shop en kom tot jeselfie (van Groupon), Geen geëikel recycle (P. van der Veldt transporten) en Wij verkopen uw huis. Nogal fidus (Fidus makelaardij) achter zich.
De slogan is zo’n goeie winnaar omdat hij eigenlijk niet doet wat hij moet doen, namelijk: zin krijgen in vis. Dat is althans waarom organisator Tefke van Dijk denkt dat de slogan verreweg de meeste stemmen heeft gekregen. ,,Het klinkt nou niet echt lekker: een tongzoen van een zeemeermin.”
Maar de bedenkers van de slogan, ‘visbroers’ Luuk en Wiebe de Haan, zijn het daar helemaal niet mee eens. ,,Ken je Ariel nog, de zeemeermin uit de tekenfilm The Little Mermaid, van Disney? Kom op, die zou je toch zo ten huwelijk vragen?”, lacht Wiebe.
In de winkel spreken ze trouwens van ‘de kus van een zeemeermin’. De tongzoen is meer voor de catering. ,,Want in de winkel komen ook veel kinderen, dan klinkt kus iets beter”, zegt Wiebe.
De oorsprong van de slogan die de mannen al een jaar of zes voeren, ligt overigens in Friesland. ,,Ik ging vroeger met mijn vader vissen in Friesland”, vertelt Wiebe.
,,En dan gingen we naar zo’n heel klein visboertje. Echt een zaakje van een paar vierkante meter. Er lagen nog net twee makreeltjes en een stukke zalm. Die man had op de toonbank een slogan staan: onze haring smaakt als de tongzoen van een zeemeermin. Dat is me altijd bijgebleven. Ja, gewoon gepikt eigenlijk.”
‘Zit je haircut’
De broers gaan vandaag lekker uitpakken met hun ‘triomf’. De stemmers op de verkiezing van de slechtste slogan kozen de afgelopen jaren al vaker winnaars met een wat onsmakelijk, sexy tintje: It’s de Cock that makes the man (modezaak Jan de Cock), Van kop tot kont, worst in de mond (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht) en Iedere paal gaat erin (heibedrijf Steenman in Oosterblokker) zijn er een paar.
,,Allemaal slogans die eigenlijk een beetje een afkeer van het product geven”, zegt Tefke van Dijk, in de wetenschap dat het de winnaar meer oplevert dan dwarszit. En opvallend puntje dit jaar: ook grote organisaties (het UWV, de Bibliotheek) werden genomineerd.
De ‘verkiezing van de slechtste slogan’ gaat tegenwoordig dus verder dan de kleine kaasboer en de lokale makelaar. De bron van de slechtste slogans lijkt vooralsnog onuitputtelijk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Veerkracht zonder ‘enfant terrible’ Bazoer: Vitesse wint in topper van AZ
ARNHEM - De afwezigheid van ‘enfant terrible’ Riechedly Bazoer heeft geen effect op Vitesse. De Arnhemse club heeft de derde topper van dit seizoen in eigen huis gewonnen. Onder leiding van Loïs Openda en Jacob Rasmussen versloeg de Gelderse eredivisionist zondagavond AZ: 2-1. -
PREMIUM
Donorkinderen en ouders naar rechter om identiteit spermadonor: ‘Ik voel me besodemieterd’
Voor de tweede keer in korte tijd stappen donorkinderen naar de rechter om te eisen dat een spermadonor zijn identiteit prijsgeeft. De man beloofde destijds dat zijn donorkinderen mogen weten wie hij is, maar hij wenst nu toch anoniem te blijven. De kinderen en hun ouders willen dat de vruchtbaarheidskliniek en de stichting die alle donoren registreert alsnog zijn gegevens verstrekken. -
PREMIUM
Hockeyers van HCM, op twee balende 27-plussers na, na vijf maanden weer de wei in: ‘Ben nu al bekaf’
ARNHEM - Op de allereerste avond dat groepstrainingen voor sporters weer mogen, dartelen de hockeyers van het Arnhemse HCM de wei weer in. Op de balende 27-plussers na dan. -
Politiek gedonder in Arnhem: het houdt niet op, niet vanzelf
ARNHEM - Weer is slag geleverd op het politieke kerkhof dat Arnhem heet. Weer zijn slachtoffers gemaakt. Weer staat een nieuwe rekening open. Weer is het wachten tot die wordt vereffend. De jongste breuk in het stadsbestuur kost D66 de kop, terwijl die partij uit was op de scalp van een PvdA-wethouder. In het stadhuis in Arnhem is de boemerang nooit ver weg. Nu kwam-ie wel heel snel terug. -
PREMIUMTOP 5 OVER DE TONG
Dit zijn volgens Ellen Willems de vijf beste restaurants van het eerste half jaar
Van schalen met oesters in de viszaak tot de hummus in de afhaaltent en de satéstokjes van lam in het Indonesisch eethuis. De rubriek Over de Tong was de eerste helft van het jaar weer op zoek naar de pareltjes in de horeca.
-
Arnhem slaat klimaatalarm met manifestatie op Markt voor provinciehuis
ARNHEM - De Markt in Arnhem is zondag 14 maart het decor van een manifestatie tegen de klimaatverandering. -
Wordt ‘de tongzoen van een zeemeermin’ van Arnhemse Visbroertjes de Slechtste Slogan?
ARNHEM - De slogan ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’ van de Arnhemse Visbroertjes maakt kans op de titel Slechtste Slogan van 2019. Het publiek kan deze week stemmen op de tien slagzinnen die door een jury zijn geselecteerd. -
PREMIUMover de tong
Een restaurant dat voelt als de tongzoen van een zeemeermin
De Zilte Zeemeermin is een viszaak. Overdag verkopen ze vis en wat over is, eet je na winkelsluitingstijd aan de bar. Of zittend op een viskrat.
In samenwerking met indebuurt Arnhem