Slogan van visbroers uit Arnhem is de slechtste van 2019

VideoEn wéér is de winnaar van de slechtste slogan van Nederland een tikkie erotisch: Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin. Als je van zeemeerminnen houdt tenminste. De broers Luuk en Wiebe de Haan van Visbar De Zilte Zeemeermin zijn, en blijven, maar wat trots op hun naam.

Quote

Ken je Ariel uit die Dis­ney-film nog? Die zou je toch zo ten huwelijk vragen

Wiebe de Haan, De Zilte Zeemeermin

Het is een afgetekende winnaar van de achtste verkiezing van de ‘slechtste slogan van het jaar’, die zoenende Zilte Zeemeermin uit Arnhem. Met gemak hield hij andere beroerde verzinsels als Werken met zinhoud (van het UWV), Shop en kom tot jeselfie (van Groupon), Geen geëikel recycle (P. van der Veldt transporten) en Wij verkopen uw huis. Nogal fidus (Fidus makelaardij) achter zich.

De slogan is zo’n goeie winnaar omdat hij eigenlijk niet doet wat hij moet doen, namelijk: zin krijgen in vis. Dat is althans waarom organisator Tefke van Dijk denkt dat de slogan verreweg de meeste stemmen heeft gekregen. ,,Het klinkt nou niet echt lekker: een tongzoen van een zeemeermin.”

Maar de bedenkers van de slogan, ‘visbroers’ Luuk en Wiebe de Haan, zijn het daar helemaal niet mee eens. ,,Ken je Ariel nog, de zeemeermin uit de tekenfilm The Little Mermaid, van Disney? Kom op, die zou je toch zo ten huwelijk vragen?”, lacht Wiebe.

In de winkel spreken ze trouwens van ‘de kus van een zeemeermin’. De tongzoen is meer voor de catering. ,,Want in de winkel komen ook veel kinderen, dan klinkt kus iets beter”, zegt Wiebe.

De oorsprong van de slogan die de mannen al een jaar of zes voeren, ligt overigens in Friesland. ,,Ik ging vroeger met mijn vader vissen in Friesland”, vertelt Wiebe.

,,En dan gingen we naar zo’n heel klein visboertje. Echt een zaakje van een paar vierkante meter. Er lagen nog net twee makreeltjes en een stukke zalm. Die man had op de toonbank een slogan staan: onze haring smaakt als de tongzoen van een zeemeermin. Dat is me altijd bijgebleven. Ja, gewoon gepikt eigenlijk.”

‘Zit je haircut’

Volledig scherm
Winnaars Wiebe en Luuk vinden hun slogan helemaal niet slecht. © privébeeld

De broers gaan vandaag lekker uitpakken met hun ‘triomf’. De stemmers op de verkiezing van de slechtste slogan kozen de afgelopen jaren al vaker winnaars met een wat onsmakelijk, sexy tintje: It’s de Cock that makes the man (modezaak Jan de Cock), Van kop tot kont, worst in de mond (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht) en Iedere paal gaat erin (heibedrijf Steenman in Oosterblokker) zijn er een paar.

,,Allemaal slogans die eigenlijk een beetje een afkeer van het product geven”, zegt Tefke van Dijk, in de wetenschap dat het de winnaar meer oplevert dan dwarszit. En opvallend puntje dit jaar: ook grote organisaties (het UWV, de Bibliotheek) werden genomineerd.

De ‘verkiezing van de slechtste slogan’ gaat tegenwoordig dus verder dan de kleine kaasboer en de lokale makelaar. De bron van de slechtste slogans lijkt vooralsnog onuitputtelijk.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.