Volledig scherm
De internationale trein van Amsterdam naar Berlijn. © Wouter Borre DTCT

Snellere trein naar Berlijn gaat mogelijk via Arnhem

ARNHEM - De snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn gaat mogelijk in de toekomst geheel of gedeeltelijk via Arnhem lopen. Hoe korter de reis tussen beide hoofdsteden daardoor wordt, hoe groter de kans dat het ook gaat gebeuren. 

NS en Deutsche Bahn willen snel een plan op tafel hebben om uiteindelijk ruim twee uur tijd te winnen ten opzichte van de huidige verbinding. 

Die kost de reiziger ongeveer 6,5 uur. Het Nederlandse deel van het traject loopt nu via onder meer Amersfoort, Apeldoorn en Almelo en Hengelo. 

Twee opties

Nederland en Duitsland hebben vorige maand op de spoorbeurs Innotrans besloten stappen te zetten. NS meldt dat op aandringen van de Duitse minister van Verkeer twee opties in kaart worden gebracht, waarvan een in Duitsland. Voor Nederland is dat het bekijken van een alternatief traject via Utrecht, Arnhem, Oberhausen en Duisburg. De resultaten moeten over een half jaar bekend zijn. 

Het onderzoek naar de nieuwe verbinding gaat er vanuit dat zo snel mogelijk een snellere intercity Amsterdam-Berlijn start met één rit per dag, in aanvulling op de bestaande dienstregeling. De gewenste reistijd van vier uur tussen de hoofdsteden moet vervolgens vanaf eind 2025 behaald worden.

'Nog niets zeker'

Ton Boon, woordvoerder van de NS, zegt dat rond de plannen voor de snellere verbinding nog helemaal niets zeker is. „Ook het traject niet. We zijn met alle partijen vanaf nul begonnen.’’

De winst is volgens Boon grotendeels te behalen door de supersnelle trein onderweg minder vaak te laten stoppen. Nu stopt de trein in Nederland nog zes keer en in Duitsland tien keer. Bovendien moet de locomotief aan de grens worden gewisseld en ook dat kost tijd. 

Om de resterende tijdswinst te behalen, moet de bestaande infrastructuur worden aangepast en moeten er nieuwe locomotieven worden gekocht.

Door de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn terug te brengen naar vier uur moet de trein volgens de NS een serieus alternatief worden voor het vliegtuig. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op het traject daardoor zal verdubbelen naar ruim twee miljoen per jaar.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.