Volledig scherm
PREMIUM
Trolleybussen op het Willemsplein in Arnhem. De nieuwe generatie, ‘Trolley 2.0’, is niet langer geheel afhankelijk van elektriciteit van de bovenleiding. © Marc Pluim

Trolley zonder bovenleiding kan binnen enkele weken echt de weg op

ARNHEM - Het is een kwestie van luttele weken voor de Trolley 2.0, de trolleybus die ook kan rijden zonder elektriciteit van de bovenleiding, in Arnhem de eerste kilometers maakt in de reguliere dienstregeling. De proefritten met de bus zijn een succes.

Het is busvervoerder Connexxion al gelukt om op batterijen van de Keizerstraat in Arnhem-Zuid naar de Polseweg in Huissen te rijden.

Na een kopje koffie bij Bordbusters, een van de partijen in het project, lukte het op de accu terug te rijden naar de remise aan de Westervoortsedijk in Arnhem. Met een ander type bus bleek dat eerder ook mogelijk, maar dat was een prototype met een veel grotere accu.

De rit naar Huissen, vorige week, was pas de tweede test, na een proefrit op Lijn 1 tussen Velp en Oosterbeek. Maar die ging zo goed dat projectmanager Hans Aldenkamp het wel aandurfde: ,,Het was eigenlijk nog helemaal niet de bedoeling zo ver te gaan, maar om iets te bereiken, moet je soms grenzen verleggen.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.