Volledig scherm
PREMIUM
M.C. Escher, Blikken trommel, 1963. Collectie Museum Arnhem Foto Marc Pluim © Marc Pluim

Verborgen parels: Blikken zeesterren

Verborgen parelsARNHEM - Een echte Escher. Je ziet het meteen: de zeesterren en schelpen lopen in de blikken trommel op onnavolgbare wijze in elkaar over. Twintig driehoekige vlakjes, elk met dezelfde voorstelling, die samen een groter, ruimtelijk geheel vormen. Een bijna wiskundige manier van kijken, die we ook kennen van Eschers bekende oneindige trap, zonder begin en einde.

Verborgen parels
Museum Arnhem is voorlopig gesloten, in afwachting van een verbouwing. Kunstkenner Martin Pieterse presenteert voor de Gelderlander kunstschatten en rariteiten uit het depot van het museum die al lang het daglicht niet meer hebben aanschouwd.

Die trap was overigens de trap van de voormalige hbs aan de Schoolstraat in Arnhem, waar Maurits Escher (1898-1972) als leerling zijn eerste serieuze tekenlessen kreeg. Weinig Arnhemmers realiseren zich hoe beroemd hun vroegere stadgenoot inmiddels is, daarbuiten in de wereld. Voor veel Amerikanen en Japanners staat Maurits Escher in hetzelfde rijtje als Rembrandt en Van Gogh.

Toen Escher in 1962 werd gevraagd dit blik te ontwerpen, was hij al beroemd. N.V. De Vereenigde Blikfabrieken in Krommenie, kortweg 
Verblifa, wilde haar 75-jarig bestaan vieren met een bijzonder koekblik. Het moest echt iets moois worden, een ding waaraan je het vakmanschap van Verblifa kon afzien. Ze vroegen Escher het te ontwerpen. De beroemde kunstenaar zat niet meer te wachten op dergelijke klusjes en reageerde aanvankelijk koeltjes.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.