Voorlezen zonder geluid te maken? Zo doen ze dat op de Bosschool in Arnhem

VideoARNHEM - Zehra Yanilmaz laat een wolf rennen met bewegende armen. En hoe vies het ruikt als de directeur een school vol koeien binnen loopt, kun je zien aan de opgetrokken neus van Elise Velthausz. 

Op de Dr. Bosschool vertellen Zehra, Elise en ook Romaissa Didouh en BaoNam Dihn spannende verhalen uit kinderboeken zonder er geluid bij te maken. De leerlingen van de Arnhemse school voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis lezen op het podium voor in Nederlandse gebarentaal. 

Finale

Woensdag werd de finale gehouden van de jaarlijkse leesvertelwedstrijd, waar vorig jaar burgemeester Ahmed Marcouch nog voor uitrukte. Begrijpelijk, want het is een bijzondere ervaring als je niet dagelijks op een school als deze aan de Hommelseweg in Arnhem komt: een volle zaal luistert met de ogen naar vier kinderen die enthousiast vertellen uit boeken als De vreselijke twee, Wolf en de paardendieven, Heksenbloed en drakengoud en De nieuwste uitvinding van meneer Van Deun

Er komt geen gesproken woord aan te pas, de kinderen gebruiken lijf en leden, gebaren en mimiek, om hun verhaal te vertellen. Het enige gesproken woord is van doventolk Marjolijn van Roekel, die de gesproken ondertiteling verzorgt voor onder meer de horende kinderen van basisschool De Wijzer, aanwezig in het publiek. Bij elke deelnemer die de armen over elkaar beweegt als teken dat het verhaal is afgelopen, klinkt applaus, of je ziet het: dan gaan armen in de lucht en wordt met de handjes gewapperd, bij wijze van ovatie.   

Stemmen

Er staat wat op het spel: kwalificatie voor de landelijke leesvertelwedstrijd in het Beatrixtheater in Utrecht. Winnares Elise Velthausz mag zich daar op verheugen. Op alle kandidaten uit den lande die zich aandienen voor de eindstrijd kan door het Nederlands publiek worden gestemd. Zehra en BaoNam maken ook nog kans.  

Leerkracht Steven Arissen, die als slechthorende zelf leerling is geweest op de Bosschool,  heeft voor alle deelnemers lovende woorden. ‘Hoe voel je je?’ vraagt hij in gebarentaal aan Elise, als ze klaar is. ‘Ik was een beetje bang’, antwoordt ze. De meester zegt dat ze het hartstikke goed heeft gedaan. ‘Oh gelukkig’, zegt Elise. 

,,Voor alle kinderen geldt dat vertellen op een podium hun zelfvertrouwen versterkt”, verklaart Arissen de reden van de wedstrijd. ,,Ze leren zich presenteren en ze doen het met plezier.” En daar is - gesproken of uitgebeeld - geen woord van gelogen.  

Volledig scherm
In Arnhem werd woensdag een voorleeswedstrijd voor dove en slechthorende kinderen gehouden. © Erik van 't Hullenaar
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.