Volledig scherm
PREMIUM

‘Als we overal terug moeten naar 100, dan heb je de poppen aan het dansen’

Als het aan het kabinet ligt, gaat de maximumsnelheid omlaag om de uitstoot van stikstof te beperken. Maar gaan we langzamer rijden? Niet zonder flitspaal, verwachten experts. ,,Als we overal 100 moeten rijden, tast dat onze vrijheid aan.’’

Quote

In een moderne auto zit je jezelf op te vreten als je niet harder mag dan 100

Gerard Tertoolen

De grootste autoclub van het land, de ANWB, wil pas reageren als de plannen van het kabinet tot in detail bekend zijn. Waar wordt de snelheid verlaagd? Op welke tijdstippen? En is de maatregel effectief?

Voorlichter Ad Vonk zegt dat het panel van de ANWB er een tijd geleden niets voor voelde om de snelheid te beperken om CO2 te besparen. ,,Maar toen was er nog geen stikstofprobleem. We zijn nu twee grote protesten op het Malieveld verder, van de bouw en de boeren. Ik weet niet wat het publiek er nu van denkt.’’

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen heeft wel een idee. Hij schetst een beeld alsof autorijdend Nederland de volgende groep is die zich woest claxonnerend op het Malieveld meldt.

 ,,Als we overal terug moeten naar 100, dan heb je de poppen aan het dansen. Daar word je gek van. Vroeger was 80-100 kilometer per uur prachtig, maar met de huidige moderne auto’s zit je jezelf op te vreten als je niet harder mag. Dat gaat ontzettend veel weerstand en boosheid opleveren. Het zal ook massaal genegeerd worden.’’

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”