Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten.
Delen per e-mail
Het gemiddelde verbruik van alle nieuw verkochte auto’s van modeljaar 2019 in de VS lag op 1 liter op 10,59 km. Dat is weliswaar een hele verbetering ten opzichte van 15 jaar geleden (1 op 8,2), maar het is slechter dan in 2018. Dat bericht persbureau Reuters op basis van cijfers van de EPA (Environmental Protection Agency). Toen lag het gemiddelde verbruik nog op 1 op 10,67.
De drie grote Amerikaanse autoconcerns komen met hun wagenpark gemiddeld nog ongunstiger uit dan het gemiddelde verbruik van alle in de VS nieuwe verkochte auto’s. Voor General Motors en Ford ligt dat op 1 liter op 9,57 km. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) doet het nog slechter, met 1 op 9,02. Volgens de EPA is het hogere gemiddelde verbruik vooral te wijten aan de groeiende populariteit van SUV’s. Personenauto’s, die doorgaans lichter en gestroomlijnder zijn, worden steeds minder verkocht in de VS.
Voor nieuw verkochte auto’s van modeljaar 2020 verwacht de EPA echter verbetering. Over het totale wagenpark van dat jaar schat men het verbruik in op gemiddeld 1 liter op 10,93 km. Dat zou beter bij de trend passen, aangezien het gemiddeld verbruik van het nieuwe Amerikaanse wagenpark in de afgelopen 15 jaar slechts drie jaar niet is gedaald. Tegelijkertijd is de toenemende populariteit van SUV’s wel iets dat extra gecompenseerd moet worden door elektrische auto’s en auto’s met efficiëntere aandrijflijnen. Waarschijnlijk worden onder aankomend president Joe Biden de verbruiks- en emissie-eisen aangescherpt, president Donald Trump draaide deze voor een belangrijk deel terug.
Emissiehandel
Omdat veel fabrikanten ook de nu geldende EPA-emissiedoelen nog niet halen, kopen ze bij andere fabrikanten met een gunstigere gemiddelde uitstootkrediet. Vergelijkbaar met wat er in de EU gebeurt met CO2-uitstoot. Honda, Tesla en Toyota zijn de grootste verkopers van dergelijk krediet in de VS. FCA is de grootste afnemer ervan, maar ook Europese fabrikanten als BMW en Daimler (Mercedes-Benz) waren volgens Reuters hiertoe genoodzaakt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Uber-chauffeurs worden verplicht elektrisch te rijden
Taxiplatform Uber maakt de overstap naar elektrische taxi's, te beginnen in Amsterdam in 2025. Chauffeurs die het niet zien zitten om een elektrische auto aan te schaffen, of het niet kunnen betalen, mogen dan niet langer voor Uber rijden. -
‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden. -
PREMIUM
Vinding 2 Lightyear One: de Gaastrajas onder de auto’s
Geen Guccitas, maar een Gaastrajas. Zo moeten de super e-cars van Lightyear bekendstaan. Het Helmondse bedrijf zet ‘alles op alles’ om de eerste zonneauto’s eind 2021 de fabriek uit te laten rijden. „Dat wordt echt gaaf.” -
Dit zijn de meest en minst betrouwbare tweedehands auto's van vijf tot twintig jaar oud
Veel particulieren kopen een tweedehands auto die tussen de vijf en twintig jaar oud is. De Britse vergelijkingssite WhatCar verzamelde de storingsgegevens van bijna 13.000 autobezitters. Gevraagd werd naar de aard van de storing, hoe lang de auto in de garage stond en wat het kostte om de storing op te lossen. -
Mercedes verlegt de grens met reusachtig beeldscherm in nieuw elektrisch topmodel
Mercedes-Benz plaatst in de EQS, het nieuwe elektrische topmodel dat later dit jaar wordt gepresenteerd, een beeldscherm dat zijn gelijke niet kent in de auto-industrie. Het reusachtige oled-scherm dat 1,41 meter breed is, zorgt - aldus de allerminst bescheiden autofabrikant - voor een ‘wow’-effect.
-
Harde kritiek op subsidiebeleid voor elektrische auto's: ‘Jojo-beleid. Te gek voor woorden’
De subsidiepot voor aanschaf van elektrische auto’s in 2021 blijkt al na één dag leeg. Hoewel er door de regering tot 2025 geld is vrijgemaakt om particuliere kopers over de streep te strekken om elektrisch te gaan rijden, faalt het beleid in de praktijk, klaagt de Bovag. ,,Er is een systeem bedacht om het geld te spreiden, maar dat blijkt niet te werken”, aldus de vereniging van garagebedrijven. -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is. -
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd.