Volledig scherm
© Ford

Automonteur maakt filmpje om te laten zien dat onderhoud écht nodig is

En wéér een garagerekening van 1000 euro voor een simpele onderhoudsbeurt. Klopt dat wel? Automerk Ford probeert de twijfel weg te nemen: bij een apk en onderhoudsbeurt maakt de monteur een filmpje van alle tekortkomingen zodat er bewijs is voor de klant en de klant ook kan zeggen wat er wel en niet gerepareerd kan worden.

Het gros van de autobezitters mist de technische kennis om te kunnen bevatten wat er op de factuur staat. Pakking vervangen, waterpomp vervangen, fuseekogel links vervangen, koelvloeistof bijgevuld, remolie vervangen. Het zal wel. Maar klopt het ook? De Consumentenbond toonde vorige week aan dat sommige garages de klant domweg oplichten. Eentje loog zelfs keihard dat de remmen vervangen moesten worden voor de lieve som van 500 euro, terwijl zelfs de controleur van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) constateerde dat de remmen van de testauto prima waren.

Ford zegt dat de klant er inderdaad maar op moet vertrouwen dat de monteur de waarheid spreekt. Met de video's moet dat voortaan helder zijn. ,,Zowel bij een APK als een onderhoudsbeurt filmt de monteur wat hij tegenkomt en legt daarbij op een eenvoudige manier uit wat mogelijke aandachtspunten zijn en wat eraan gedaan kan worden. Zijn de remschijven bijvoorbeeld nog net dik genoeg, maar houdt het niet over? Dan toont de monteur dat aan met een meetinstrument en geeft hij een advies aan de klant’’, aldus Sebastiaan van de Pol van Ford. ,,We laten onderdelen zien die vervangen moeten worden of waarvan wij vinden dat vervanging raadzaam is.’’ De monteur is een paar minuten kwijt met het maken en verzenden van het filmpje. 

Transparant

Brancheorganisatie Bovag noemt het initiatief ‘een heel goede ontwikkeling’. ,,Een uitstekend middel om de garagerekening zo transparant mogelijk te krijgen. Als consument heb je er immers geen verstand van’’. zegt woordvoerder Tom Huyskens. 

Ford is niet de eerste en niet de enige die met een videootje de klant laat zien wat er moet gebeuren. Hier en daar werken garages al met een dergelijke videodienst. Maar het automerk is de eerste die het verplicht gaat stellen aan alle dealers. Nog niet alle Ford-garages werken nu al met de filmpjes. Het merk is druk met de invoering ervan. 

  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.