Commotie over dure dienstauto's Vlaamse ministers: ‘Een minister heeft een wagen met enige standing nodig, geen Toyota Corollo’

Het is in het Vlaams Parlement tot een pittige discussie gekomen over het wagenpark van de Vlaamse regering waarbij minister Ben Weyts (N-VA) verdedigde waarom hij een auto ,,met enige standing’’ nodig heeft en ,,geen Toyota Corollo‘’ (woordspeling: de auto heet Corolla, red.). De minister van Onderwijs smoorde de discussie enigszins met een verwijzing naar de persoonlijke trein van de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-Un.

PVDA-fractievoorzitter Jos D’Haese hekelde de dure geleasede dienstauto’s van de negen ministers en hun niet 25, maar 34 voertuigen tellend wagenpark. Hij stelde hierover een parlementaire vraag aan minister-president Jan Jambon (N-VA). Die was woensdagmiddag verhinderd, waardoor zijn partijgenoot, tevens oud-minister van Mobiliteit Weyts, het antwoord gaf.

De maandelijkse leaseprijs van enkele ministeriële auto’s benadert 2.500 euro (belastinggeld). ,,Realiseert u zich dat het grootste deel van de Vlamingen in een maand niet eens zoveel verdient als de leaseprijs van jullie dienstwagens? Dat is toch niet normaal?”, wierp D’Haese Weyts voor de voeten. De twintiger werd hiervoor op de vingers getikt door parlementsvoorzitter Liesbeth Homans, want zijn vooraf ingediende vraag oogde heel anders.

Minister Ben Weyts (N-VA) verdedigde in het Vlaams Parlement waarom hij een auto met “een enige standing nodig heeft en geen Toyota Corollo”.
Volledig scherm
Minister Ben Weyts (N-VA) verdedigde in het Vlaams Parlement waarom hij een auto met “een enige standing nodig heeft en geen Toyota Corollo”. © Photo News / AP

‘Valsspelen’

Een gepikeerde Weyts trad haar bij en veroordeelde ,,deze PVDA-tactiek van een beetje verdraaien en een beetje valsspelen.” De N-VA’er wees erop dat het wagenpark van de Vlaamse overheid en het aantal kabinetswagens respectievelijk met 8,5 en 7 procent is verminderd. ,,U schildert ons af als profiteurs, als decadente potverteerders. U doet voorkomen of wij allemaal meerdere wagens hebben. Het gaat natuurlijk over auto's voor het kabinet. Een minister heeft maar één wagen. Stop met de waarheid te verdraaien.”

Weyts repliceerde verder: ,,U kunt zeggen dat dat luxewagens zijn. Volledig mee eens. Maar ik denk dat je als minister, die in contact treedt met regeringsleiders, staatshoofden en top-CEO’s, toch nog ‘enige standing’ mag hebben.” Weyts zelf rijdt met een geleasede BMW 530i Touring, zijn kabinet beschikt over een geleasede, elektrische Jaguar I-Pace.

,,Wij zouden met een Toyota Corollo  kunnen rijden of met de bus of met de trein komen. Dat zou kunnen. Uw groot inspirerend voorbeeld, de staatsleider van Noord-Korea, komt met de trein. Dat is zijn eigen trein. Hij heeft zelf een trein. Dat vind ik geen inspirerend voorbeeld. Ik heb dus van u geen lessen te leren”. Die laatste uithaal smoorde de discussie enigszins en zorgde voor applaus bij de meerderheid en het Vlaams Belang.

De minister, wiens thuisgemeente Beersel over een station beschikt met elk uur meerdere treinen van en naar de hoofdstad, voelt zich dus niet geroepen om de wagen thuis te laten. Is een dictator als Kim Jong-Un erbij halen niet het schofferen van treinreizigers? Zover wil TreinTramBus-woordvoerder Peter Thoelen niet gaan, maar het toont volgens hem ,,wel treffend aan, hoe de huidige Vlaamse regering naar openbaar vervoer kijkt. De regering-Jambon beschouwt het openbaar vervoer louter als vervoer waarmee de massa naar school en werk gaat.  Dat staat ook zo in de regeringsverklaring. Zo komen we natuurlijk nooit tot een stijlvol openbaar vervoer.”

De Toyota-uitspraak zorgt voor veel tweets

PVDA-fractieleider Jos D'Haese hekelde de dure leasingwagens van de Vlaamse regering. Foto rechts: Vlaams minister Ben Weyts beantwoordde de parlementaire vraag.
Volledig scherm
PVDA-fractieleider Jos D'Haese hekelde de dure leasingwagens van de Vlaamse regering. Foto rechts: Vlaams minister Ben Weyts beantwoordde de parlementaire vraag. © rv - photo_news
  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.