Deelauto's worden nauwelijks gebruikt: verwachte populariteit is uitgebleven
VIDEODeelauto’s zouden leiden tot minder autobezit, maar niets is minder waar. Ze worden nauwelijks gebruikt. Bijna een miljoen mensen hebben zich ooit ingeschreven bij een deelautodienst, maar 80 procent gebruikt vervolgens nooit zo’n deelauto.
Uit onderzoek van kennisplatform voor mobiliteit Crow, dat vandaag wordt gepubliceerd, blijkt dat er op papier inmiddels 971.000 autodelers zijn. Dat lijkt heel wat, maar het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) kwam eerder deze maand met heel andere cijfers: 200.000 mensen hebben afgelopen drie jaar minimaal één keer een deelauto gebruikt, oftewel 2 procent van de mensen met een rijbewijs.
Van alle autoritten wordt slechts 0,02 procent met een deelauto uitgevoerd en dat aandeel is volgens het KiM sinds 2014 niet gegroeid. Van de actieve autodelers gebruikt meer dan de helft de deelauto hooguit een paar keer per jaar en dan nog vaak ten koste van het openbaar vervoer. De beoogde daling van het autobezit door de deelauto is verwaarloosbaar.
Luchtkastelen
De voorspellingen waren heel anders. In 2015 werd nog gedacht dat deelauto’s voor 20 procent van de automobilisten interessant zouden zijn. In de Green Deal Autodelen II uit 2018 streefden overheid en bedrijfsleven nog naar 100.000 deelauto’s en 700.000 gebruikers. Het bleken luchtkastelen. Wat er wél is gebeurd: sinds 2015 zijn er 915.000 personenauto’s bijgekomen in Nederland.
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft: ,,Een aantal jaar geleden was delen bijna een hype. Deelauto’s zouden gangbaar worden, omdat het goedkoper en praktischer zou zijn. In de praktijk blijken mensen liever de beschikking te hebben over een eigen auto. Voor een deel van de mensen biedt de auto ook plezier en status en dat is natuurlijk minder bij een deelauto. Van een flop wil ik niet spreken, want er zijn bedrijven die geld verdienen met deelauto’s, maar de hooggespannen verwachtingen zijn niet uitgekomen.’’
Een verklaring voor het gebrek aan belangstelling voor deelauto's is de prijs, vermoedt Marco van Burgsteden van Crow. Wie bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto een dagje naar een vriend wil die 100 kilometer verderop woont is bijna 120 euro kwijt. ,,Maar de verborgen kosten van het bezit van een eigen auto zijn ook hoog. Als je één keer in de maand die rit moet maken, is een deelauto al voordeliger. De op het eerste gezicht hoge kosten van het gebruik van een deelauto maken dat zo’n voertuig niet zomaar voor ieder klein ritje wordt gebruikt.’’
Ongeveer veertig bedrijven bieden samen nu 87.825 deelauto’s aan. Er zijn honderd keer zoveel personenauto’s als deelauto’s in Nederland. Crow telt bij dat cijfer ook de particuliere deelauto’s mee, waarbij je tegen een vergoeding een auto huurt van iemand in de buurt bijvoorbeeld via Snappcar. Deelauto’s van bedrijven als Greenwheels zijn er veel minder, nog geen 18.000 stuks, afgezet tegen het totale wagenpark gaat het dan om slechts een op de vijfhonderd personenauto’s.
Milieuvoordelen
Deelauto’s zouden grote milieuvoordelen hebben. Ze zijn kleiner, zuiniger en vaker elektrisch dan een gemiddelde auto. Als ze strategisch een vaste plek in de wijk hebben, kunnen ze voorkomen dat er een (tweede) auto wordt aangeschaft, is nog steeds de gedachte. In drukke steden wordt de deelauto als het particuliere vervoermiddel van de toekomst gezien. In de Merwedekanaalzone in Utrecht bijvoorbeeld worden 6500 woningen gebouwd zonder parkeervoorzieningen. Er komen twee verzamelplekken voor deelauto’s.
Volgens het KiM kan de populariteit van de deelauto stijgen door autobezit en parkeren duurder te maken waardoor de deelauto financieel aantrekkelijker wordt, maar gemeenten staan niet te trappelen om schaarse parkeerplaatsen voor deelauto's te reserveren. En het geringe aanbod remt vervolgens weer de groei van de deelauto. Andrew Berkhout, directeur van deelautobedrijf Greenwheels, pleitte er eerder op deze site voor om de btw op deelauto's te verlagen van 21 naar 9 procent, zoals bij het openbaar vervoer. Dat zou de deelauto voor meer mensen financieel aantrekkelijk maken.
Idealistisch
Van Burgsteden zegt dat de idealistische motieven voor het gebruik van een deelauto inmiddels wel verdwenen zijn en de populariteit alleen kan toenemen als het in de steden praktischer wordt geen eigen auto te hebben. Van Wee vermoedt dat de deelauto over een aantal jaar iets populairder is. ,,Maar het zal het huidige autobezit niet vervangen, zeker niet.’’
Volgens het Crow is er de laatste twee jaar enige stijging in de populariteit van de deelauto te bespeuren, vooral in de grote steden. Maar het is een groei van heel weinig naar iets meer. Mogelijk, hopen beleidsmakers, komt er een opleving als Google Maps naast ov-reismogelijkheden ook beschikbare deelauto’s laat zien.
Zou jij gebruik maken van een deelauto?
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
PREMIUMCES LAS VEGAS
Computers op wielen: hoe auto’s terrein winnen op de grootste techbeurs ter wereld
Terwijl traditionele autobeurzen uitsterven, draait het tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas dit jaar meer dan ooit om auto’s en mobiliteit. Ook blazen start-ups en scale-ups uit Nederland steeds steviger in de bus. Dit zijn vier opvallende trends. -
PREMIUM
Zo pakt de politie lakse truckers aan: ‘Bij een noodstop was chauffeur gespiest door eigen lading’
Aggregaten, graafmachines, gereedschap: de agenten van de Rotterdamse verkeerspolitie hebben het allemaal al eens van de vrachtwagen zien vallen omdat de spullen niet goed gezekerd waren. Daarom controleren ze daar nu extra op. ,,We horen vaak: ‘Ik doe het al dertig jaar zo, het gaat nooit fout'.” -
PREMIUM
Het wordt druk op straat: nog meer deelfietsen, -auto’s en brommers
DEN BOSCH - De gifgroene kleur van GO Sharing-voertuigen komt steeds meer terug in en rond Den Bosch. Er rijden al zo’n 150 deelscooters rond in de gemeente, daar komen per vandaag 100 elektrische deelfietsen bij. De gemeente rekent uiteindelijk op 400 elektrische deelscooters en 400 e-bikes.
-
VRAAG & ANTWOORD
Heeft een fietser naast het zebrapad ook voorrang?
‘Bij ons in Barendrecht zijn er tegenwoordig veel kruisingen waar een fietspad en zebrapad naast elkaar liggen’, aldus lezer Henk Heuvelman in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Automobilisten moeten voetgangers op het zebrapad altijd voorrang verlenen. Maar hoe zit het met de kruisende fietsers ernaast, die van beide kanten kunnen komen?’ -
-
-
PREMIUM
Victor was bijna failliet, had een tumor én maakte Snappcar groot: ‘Ik zoek vaak de grens op’
Ondernemer Victor van Tol kijkt terug op de eerste veelbewogen tien jaar van het Utrechtse deelautobedrijf SnappCar. Hoe hij buitenlandse investeerders moest beloven niet naar de hoeren te gaan, op het randje van faillissement stond, onderhandelde met een chirurg over het verwijderen van een grote tumor in zijn borstkas en werknemers de vrije hand gaf om vakantie op te nemen. ,,Ik zoek vaak de grens op.’’ -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer