Range Rover Evoque P250
Volledig scherm
Range Rover Evoque P250 © Range Rover

Deze 13 auto's zijn het meest waardevast

Het Duitse blad Auto Bild en datacenter Schwacke hebben onderzocht welke nieuwe auto’s na vier jaar het minste afschrijven. Dertien auto's in evenzovele voertuigcategorieën zijn uitgeroepen tot ‘waarde-kampioen 2020'. 

De Duitse onderzoekers van Auto Bild en Schwacke presenteren dit jaar voor de 17e keer hun resultaten voor de afschrijving van nieuwe auto's. Het gaat hierbij weliswaar om Duits onderzoek, maar in de praktijk verschillen de Duitse en Nederlandse markt op dit gebied niet zoveel. Een aantal winnende auto's uit dit onderzoek eindigt ook in andere buitenlandse onderzoeken bovenaan. Cijfers over de Nederlandse markt zijn tot nu toe nog niet openbaar gemaakt.

Hyundai i10 1.2

In de categorie stadsauto's staat de Hyundai i10 1.2 bovenaan met een waardebehoud van 61,3 procent. In de categorie supercompacte auto's wint de Mini One met een waardebehoud van 61,7 procent. De Toyota Corolla 2.0 Hybrid is winnaar in de compacte klasse met 59,8 procent, de Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 triomfeert in de middenklasse met 56,4 procent waardebehoud. In het hogere segment wint de Audi A6 Avant 50 TDI Quattro met 47,8 procent en in de topklasse is de Porsche Panamera winnaar met 48,6 procent waardevastheid.

Range Rover Evoque

In de categorie sportwagens rijdt de Porsche 911 Carrera S vooraan met 59,8 procent waardevastheid. Bij de bestelwagens is de winnaar de Mercedes-Benz V 250d lang (56,4 procent), de Renault Captur TCe 155 triomfeert in de klasse voor kleine SUV’s en bij de compacte SUV’s wint de Range Rover Evoque P250 (65,0 procent). Bij de grotere SUV’s gaat de eerste prijs naar de BMW X5 x-Drive 25d (58,2 procent). Bij de elektrische auto's wint de Mini Cooper SE met een waardevastheid van 61,6 procent na vier jaar in de prijsklasse tot 40.000 euro. In de categorie elektrische auto's boven de 40.000 euro wint de Tesla Model S met 57,8 procent waardevastheid.

  1. ‘Waarom zit er geen instructieboekje bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom zit er geen instructie­boek­je bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’

    ,,Bij aflevering van mijn nieuwe Ford Fiesta Titanium werden alle ‘toeters en bellen’ in de auto uitgelegd. Thuisgekomen was ik meer dan de helft vergeten en wilde via het instructieboekje alles nazien. Maar helaas: geen boekje. Dealer gebeld: dit wordt niet meer meegeleverd en alles is via internet te achterhalen. Er wordt blijkbaar niet meer aan de oudere automobilisten gedacht en een instructieboekje van €26,50 meeleveren is blijkbaar te duur”, aldus lezer Sonja Doorschodt.