Volledig scherm
De Chloé moet vanaf 2021 van de band rollen in Charleroi © BELGA

Deze Chinese, elektrische auto gaat over twee jaar in België in productie

De assemblage van de elektrische stadswagen van Chinese makelij 'Chloé' zal in 2021 starten in het Belgische Charleroi. Dat bevestigt de topman van Sogepa, het investeringsfonds van het Waals gewest, tegenover de Belgische krant L'Echo.

In oktober vorig jaar was er bij de officiële aankondiging van de komst van de Chinese fabrikant Thunder Power naar de vroegere Caterpillar-fabriek nog sprake van een productiestart eind 2020. De productie in Europa zal in elk geval vroeger starten dan in China, zegt topman Renaud Witmeur. Daar is de productie van de 'Sedan' prioriteit voor het bedrijf, legt hij uit.

Het Belgische filiaal van Thunder Power zal voor het einde van dit jaar opgericht worden. In eerste instantie pompt Sogepa 2 miljoen euro in een holding, die gevestigd is op de Britse Maagdeneilanden. Die holding pompt dan 4 miljoen in het Belgische filiaal. Dat geld moet onder meer dienen voor een stedenbouwkundige studie en de nodige vergunningen. De rest van het bedrag dat Wallonië investeert in Thunder Power, volgt op voorwaarde van het slagen van de 'Sedan' in China, zegt Witmeur. Wallonië maakt in totaal 50 miljoen euro vrij.

In 2020 zouden 90 medewerkers geworven worden. In 2021 moeten er 200 werknemers zijn en als de fabriek eenmaal op volle toeren draait, gaat het om 600 mensen. ,,Er is sprake van 30.000 auto's per jaar. Het spuiten, lassen en assembleren zal in Charleroi gebeuren.”

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”