Deze elektrische ‘auto’ kost minder dan 10.000 euro en is dit voorjaar in Nederland te koop
videoEen elektrische auto voor minder dan 10.000 euro: Opel introduceert dit voorjaar de Rocks-e in Nederland. Het autootje is weliswaar alleen voor stadsritten geschikt, maar het volgt duidelijk een trend van dit moment. Elektrische auto’s worden steeds goedkoper.
Opel wil met de nieuwe Rocks-e inspelen op de vraag naar kleine, elektrische stadsauto’s. Buiten de stad heeft deze auto niks te zoeken. De slechts 8 pk sterke Rocks-e komt eenmaal opgeladen niet meer dan 75 kilometer ver, heeft een topsnelheid van slechts 45 km/u en mag vanwege zijn beperkingen zelfs worden gereden door 16-jarigen zonder rijbewijs. Hij is strikt tweepersoons en zijn bagageruimte van 63 liter (bij de voetenruimte aan de passagierszijde) volstaat niet eens om er de wekelijkse boodschappen mee te doen.
Niettemin is de Rocks-e een blikvanger in het verkeer. Op het eerste gezicht lijkt het ‘rijdende doosje’ geen voor- of achterkant hebben. En de halverwege open te klappen zijraampjes doen denken aan de legendarische Lelijke Eend (2CV) van Citroën.
Koot & Bie
Ook voor Opel zelf is de hippe mini-stadsauto een opmerkelijk initiatief. Decennialang was Opel toch vooral het merk van heel gewone gezinsauto’s, zoals de Kadett en Astra. Het merk was met dit imago dan ook regelmatig mikpunt van spot. Zo lieten Van Kooten en De Bie eind vorige eeuw op tv het superburgerlijke gezin Cor, Ab en Cock van der Laak in een Kadett rijden. En een ander duo, Henk Spaan en Harry Vermeegen, liet in 1984 in hun tv-programma Pisa de wekelijks terugkerende figuur ‘De gewone man’ in een Kadett naar kantoor rijden.
Desondanks was Opel meer dan 35 jaar lang het meest verkochte automerk in Nederland. In het huidige tijdperk wil Opel zich blijkbaar niet alleen profileren als betaalbaar kwaliteitsmerk, maar ook als innovatief en progressief. Zo durft het merk de nieuwe Rocks-e te betitelen als een ‘compacte en duurzame vierwieler die een brug slaat tussen scooter en auto’. En onderstreept hiermee dat door de opkomst van elektrische auto’s de grens tussen ‘auto’ en ‘brommobiel’ de laatste jaren aardig aan het vervagen is.
Renault Twizzy
De 2,41 meter lange Opel Rocks is nagenoeg identiek aan de Citroën Ami: in grote lijnen is dat precies dezelfde auto. Moederbedrijf Stellantis (o.a. Opel, Citroën, Peugeot, Fiat) durft het tot nu toe niet aan om de Citroën in Nederland te introduceren, maar ziet blijkbaar voor de Opel wél kansen.
Het segment van dit soort auto’s is in Nederland tot nu toe weinig succesvol gebleken. Renault probeerde het al eens met de elektrische Twizzy (vanaf zo’n 12.000 euro) en ook de Canta Premium Electric en de in Amsterdam populaire Biró (vanaf 15.000 euro) bleken geen hardlopers. Zij hebben net als de Rocks-e nogal wat praktische beperkingen.
Dacia Spring prijsbreker
Andere compacte elektrische modellen waarmee je wél de snelweg op mag, zoals de Smart EQ en de Fiat 500E, kosten nog altijd meer dan 20.000 euro. Alhoewel dat al veel goedkoper is dan de elektrische auto’s van nog maar enkele jaren geleden. Elk jaar weer dalen de prijzen van batterijpakketten voor elektrische auto’s en het resultaat daarvan is steeds duidelijker terug te zien in de prijzen van nieuwe modellen.
Luister ook naar de Geld Dichtbij Podcast:
Zo is de elektrische Dacia Spring (vanaf 18.500 euro) op dit moment een ware prijsbreker. Alleen bleek die in de EuroNCAP-botsproeven niet veilig genoeg en werd hij onlangs ook slecht beoordeeld in de autotest van AD.
In Duitsland al voor 7995 euro
Ondanks de handicaps van de Rocks-e is Opel hoopvol over zijn toekomst. Niet alleen omdat de prijs onder de 10.000 euro ligt, in Duitsland is hij zelfs al vanaf 7995 euro te koop, maar ook omdat binnensteden de komende jaren steeds verder op slot lijken te gaan voor auto’s met een verbrandingsmotor.
Volgens Opel zijn de gebruikskosten van de Rocks-e vergelijkbaar met openbaarvervoertarieven en mag het model bestuurd worden door iedereen vanaf 16 jaar met een bromfietscertificaat of B-rijbewijs. ,,Dankzij de beste laadinfrastructuur van Europa en de vele stedelijke gebieden biedt Nederland een perfect klimaat om van de Opel Rocks-e een succes te maken”, aldus een woordvoerder.
Prijzenslag
Dat Opel er blijkbaar naar streeft om met dit soort auto’s een prijzenslag te ontketenen, is om nog een andere reden een goed idee. Immers: door steeds strenger wordende wetgeving op het gebied van veiligheid en uitstoot, lukt het autofabrikanten niet meer om een volwaardige auto met een prijs van rond de 10.000 euro te produceren. Veel merken hebben hun stadsauto’s geëlimineerd, of gaan dat in de nabije toekomst doen. Simpelweg omdat ze er te veel in moeten investeren en te weinig aan verdienen. Het gat dat hierdoor ontstaat zou weleens opgevuld kunnen worden door modellen als deze Opel.
Opladen duurt 3,5 uur
De Rocks-e heeft een piepklein accupakket van 5,5 kWh en het volledig opladen daarvan duurt ongeveer 3,5 uur met behulp van een gewoon huishoudelijk stopcontact en de meegeleverde oplaadkabel van 3 meter. Voor optimaal gebruiksgemak levert Opel een optionele adapter om te kunnen laden bij een openbaar laadpunt.
Nederland is na Duitsland het tweede land waar de Opel Rocks-e op de markt komt. De definitieve prijs en de exacte datum van het showroomdebuut worden in een later stadium bekend gemaakt. Maar Opel benadrukt wel alvast dat prijs toch echt onder de 10.000 euro zal blijven.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Autorijden voor 20 euro per maand: de Citroën Ami is een ‘stadsauto’ nieuwe stijl
Hij gaat niet harder dan 45 kilometer per uur en biedt slechts plaats aan twee personen, maar volgens Citroën is deze nieuwe Ami de ideale stadsauto van de toekomst. De piepkleine elektrische tweezitter is zojuist gepresenteerd en komt begin 2021 op de markt, valt zonder B-rijbewijs te besturen en gaat – met een abonnement – zo’n 20 euro per maand kosten. -
PREMIUM
Hoe gevaarlijk is het om je batterijen niet op tijd weg te gooien?
Het komt steeds vaker voor: een brand die ontstaat door een batterij. Gooi je een boormachine of een ander elektrisch apparaat weg bij het restafval, dan kan die zomaar vlam vatten. -
test lexus rz 450e en video
Zo anders is autorijden met het nieuwe yoke-stuur: veel minder draaien
Dit jaar verschijnen de eerste auto's op de weg met het yoke-stuur. Een compleet nieuw type autostuur waarmee de automobilist een andere manier van rijden ervaart. De nieuwe elektrische Lexus RZ 450e heeft zo’n stuur en onze autoredactie kon er al mee rijden. -
Topman BMW: ‘Autofabrikanten maken hun beloftes niet waar’
Topman Frank Weber van BMW beticht concurrenten ervan dat zij hun beloftes niet waar maken. ,,Ze spelen een spelletje met de verwachtingen van de consument’’, oordeelt Weber in een vraaggesprek met deze site. Volgens hem worden vooral laadsnelheden en reikwijdten van elektrische auto’s in de praktijk niet gehaald. -
PREMIUM
Hoe weet je of jij hoogbegaafd bent? Een expert legt uit wat de kenmerken zijn
Twee à drie procent van de bevolking is hoogbegaafd. Zij hebben een sterk ontwikkeld brein met een IQ van 130 of meer. Maar volgens specialisten ligt het werkelijke percentage nog veel hoger. Alleen: hoe weet je of je hoogbegaafd bent? Wij vroegen expert Tessa Kieboom om raad.
-
INTERVIEW
‘De komst van kleinere auto's is onvermijdelijk’
In de toekomst wordt ruimte het grootste probleem op de weg. Dat zegt Andrea Carlucci, de Italiaanse topman van de Europese tak van autoconcern Toyota. Komt er dan toch een kleiner Toyota-model dan de nieuwe, compacte Aygo X? ‘We broeden op verschillende oplossingen, maar één ding is zeker: er gaat een hoop veranderen.’ -
PREMIUM
Jeroen verkoopt ijs vanuit zijn Piaggio: ‘Als je er met twee volwassenen in zit moet je van elkaar houden’
Hoewel zijn ijskraam iets weg heeft van een tuktuk, is dat het zeker niet. Jeroen van Voorn uit Amersfoort is gek op zijn Italiaanse Piaggio Ape 50. Hij verkoopt ijsjes op markten, schoolpleinen en festivals. Soms wringt hij zich letterlijk in de gekste bochten. -
Voor werk verhuizen naar Curaçao of Aruba: ‘Onthoud dat het er op een eiland anders aan toe gaat’
Na je werkdag op het strand liggen met een cocktail in je hand. Het lijkt een droom, maar op bijvoorbeeld Bonaire, Curaçao en Sint Maarten kan het gewoon. Ook Nederlanders kunnen hier werken. Docent Daniël van der Bilt en accountmanager Kim Lameris van detacheringsbureau TMI leggen uit wat je van tevoren moet regelen.