Deze tien benzineauto's zijn het allerzuinigst in de praktijk
Nu automobilisten steeds vaker overstappen van diesel naar benzine, leek het de Britse vergelijkingssite WhatCar een goed idee om te kijken welke benzineauto het zuinigst is in de praktijk.
Toegangsverboden voor binnensteden, hogere belasting en meer gezondheidsschade: hoewel diesels gemiddeld genomen zuiniger zijn, kiezen steeds meer consumenten voor een benzinemotor. En ook daar zijn auto's te vinden met een zuinig praktijkverbruik.
Terwijl je misschien zou verwachten dat de lijst wordt gedomineerd door superzuinige compacte en lichte stadsauto’s, staan in de top 10 van economische benzinemodellen die zijn getest door What Car? enkele gezinsauto's en zelfs een kleine SUV.
Top 10 auto‘s met het zuinigste praktijkverbruik
10. Dacia Sandero TCe 90. Prijs: vanaf € 11.790. Officieel verbruik: 4,9 l/100 km. Testverbruik: 5,35 l/100 km.
9. Seat Leon 1.0. Prijs: vanaf € 23.025. Officieel verbruik: 4,41 l/100 km. Testverbruik: 5,32 l/100 km.
8. Kia Picanto 1.0. Prijs: vanaf € 12.215. Officieel verbruik: 4,41 l/100 km. Testverbruik: 5,3 l/100 km.
7. Volkswagen Up 1.0 TSI 90. Prijs: vanaf € 11.510. Officieel verbruik: 4,40 l/100 km. Testverbruik: 5,26 l/100 km.
6. Seat Ibiza 1.0 Prijs: vanaf € 15.425. Officieel verbruik: 4,70 l/100 km. Testverbruik: 5,23 l/100 km
4. Suzuki Baleno 1.0 Prijs: vanaf € 14.705. Officieel verbruik: 4,51 l/100 km. Testverbruik: 5,12 l/100 km.
=4. Skoda Citigo 1.0 60 Prijs: vanaf € 15.144. Officieel verbruik: 4,40 l/100 km. Testverbruik: 5,12 l/100 km.
3. Volkswagen Up 1.0 75 Prijs: vanaf € 11.510. Officieel verbruik: 4,9 l/100 km. Testverbruik: 5,05 l/100 km.
2. Suzuki Celerio 1.0 Prijs: vanaf € 10.244. Officieel verbruik: 4,3 l/100 km. Testverbruik: 4,89 l/100 km.
1. Suzuki Ignis 1.2. Prijs: vanaf 15.144. Officieel verbruik: 4,31 l/100 km. Testverbruik: 4,74 l/100 km.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hemelvaartsdag is in België en Duitsland de gevaarlijkste dag van het jaar en dit is de reden
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
Met video's
‘Goedkopere wasprogramma's vaak beter dan de duurste’
De meeste automobilisten zijn voor het wassen van hun auto aangewezen op een wasbox of wasstraat. In veel gemeenten is het wassen van je auto op straat namelijk verboden. Goedkoop is zo'n wasstraat allang niet meer. Toch kun je jaarlijks flink besparen op je wasprogramma's. -
Veel automobilisten weten niet hoe hard je hier mag rijden
Borden met de aanduiding woonerf geven nog steeds niet goed aan dat daar een maximumsnelheid aan is verbonden. Velen hebben tijdens hun rijles wellicht geleerd dat hier ‘stapvoets’ moet worden gereden, maar hoe hard is dat precies?
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
-
-
-
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen van meer dan 3500 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen van meer dan 3500 euro. -
PREMIUMVW ID.Buzz
Volkswagen maakt zijn nieuwe busje groter, slimmer en ruimer
De opzienbarende Volkswagen ID.Buzz was tot nu toe voornamelijk als bestelauto in trek. Maar de nieuwe, verlengde versie moet daarin verandering brengen. Die is veel aantrekkelijker als gezins- en reisauto, dankzij extra zitplaatsen, meer ruimte, slimme vondsten en verbeterde techniek.