Volledig scherm
Een automaat bij 100 km/u in zijn achteruit zetten is niet slim, zo blijkt. © BMW

Dit gebeurt er wanneer je een auto met automaat bij 100 km/u in zijn achteruit zet

Een handgeschakelde auto met 100 km/u in zijn achteruit zetten is niet goed, zo weten we uit deze video. Maar wat gebeurt er wanneer je een automatische versnellingsbak bij een snelheid van 100 km/u in zijn achteruit zet?

De mannen van YouTube-kanaal Garage 54 namen de proef op de som met een tweedehands Toyota RAV4 – een model dat bekendstaat om zijn duurzaamheid. De presentator rijdt 100 km/u en zet de auto in zijn achteruit. Een flink aantal auto’s is ongetwijfeld zo beveiligd dat je niet eens de pookknop van de automaat in de stand ‘R’ kunt zetten, maar bij de Toyota kan dit vreemd genoeg wel. 

Daarna gebeurt er echter niets. Althans: de auto reageert alsof de automaat in zijn neutraalstand staat. Er is geen aandrijving en wanneer je gas geeft, maakt de motor veel toeren. Pas als de auto compleet tot stilstand is gekomen en je weer gas geeft, rijdt de auto naar achteren. Er zit overduidelijk een beveiliging op – de auto ‘weet’ wanneer je vooruit rijdt. Maar de mannen van Garage 54 nemen hiermee geen genoegen. Ze koppelen in de werkplaats de snelheidssensor los, zodat de bak niet weet dat de auto rijdt. 

Tweede poging

Bij een snelheid van 25 km/u probeert de presentator het nogmaals en nu blokkeren de wielen plotseling. Bij een snelheid van 40 km/u gebeurt hetzelfde, gevolgd door een vreemde geur uit de bak. Kennelijk breekt er ook iets af in de automaat, want vervolgens werkt de achteruitversnelling niet meer. Ook vooruitrijden blijkt nagenoeg onmogelijk. De beveiliging zit er dus niet voor niets, zo luidt de weinig verrassende conclusie.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)