Dit is de nieuwe Nissan Qashqai: niet volledig elektrisch en ook niet als plug-in hybride
Nissan heeft de nieuwe generatie van de Qashqai onthuld. De derde generatie van de in Nederland veel verkochte SUV komt niet met volledig elektrische aandrijving en zal ook niet als plug-in hybride leverbaar zijn. Daarmee loopt hij flink achter bij de concurrentie.
Delen per e-mail
Sinds de introductie van de eerste generatie Qashqai in 2007 is het model onafgebroken Nissans best verkochte model in Nederland geweest: al 14 jaar op rij dus. Ook op Europees niveau is de Qashqai het absolute succesnummer van de Japanners. Geen wonder dus dat deze derde generatie naadloos aansluit op het concept van zijn voorgangers, maar wel is volgepompt is met nieuwe techniek.
De jongste Qashqai is de eerste Europese Nissan die op het CMF-C-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie staat. Die modulaire basis vind je in de Verenigde Staten al onder de grotere Nissan Rogue, een SUV die op termijn als nieuwe X-Trail ook naar Europa komt. Dat nieuwe platform komt op termijn waarschijnlijk ook onder de volgende Renaults Mégane en Kadjar.
De achterklep en tankklep zijn van een composiet gemaakt dat een gewichtsbesparing van zo’n 2,6 kilo met zich meebrengt. Daarnaast zijn de portieren, de voorschermen en de motorkap van aluminium, wat volgens Nissan een besparing van 21 kilo oplevert. De carrosserie bestaat uit 50 procent meer Ultra High Strength Steel (UHHS) dan voorheen. Onderaan de streep is de carrosserie 60 kilo lichter, maar wel 41 procent stijver geworden. Die hogere stijfheid samen met een nieuwe ophanging maakt de Qashqai volgens zijn scheppers een stuk dynamischer. De voorwielaangedreven versies krijgen een torsieas achter, maar de vierwielaangedreven types hebben hier een multi-linksysteem.
De auto groeit met 3,5 centimeter in de lengte tot 4,43 meter. In de breedte dijt de Qashqai met 3,2 centimeter uit. De wielbasis is met 2 centimeter toegenomen. De been- en hoofdruimte achterin zijn door het efficiënter benutten van de beschikbare centimeters toegenomen en de bagageruimte is met zijn inhoud van 504 liter maar liefst 74 liter groter dan voorheen.
Interieur
Het zal niemand verbazen dat het binnenste van de nieuwe Qashqai een wereld van verschil is met de werkplek van het huidige model. Logisch, het ‘oude’ model is namelijk sinds 2013 te koop en is in de loop der jaren vanbinnen nooit ingrijpend gemoderniseerd. Het is gedaan met het in middenconsole geïntegreerde infotainmentscherm. De nieuwe Qashqai heeft een tot 9-inch groot infotainmentsysteem dat een stuk hoger is geplaatst en min of meer uit het dashboard steekt. Het staat nu op dezelfde hoogte als het instrumentarium.
De Qashqai krijgt optioneel een kleuren head-up display met een diameter van 10,8 inch. Uitvoeringen met het uitgebreidere infotainmentsysteem krijgen een bijbehorende app waarmee je onder meer de Qashqai kunt ontgrendelen en waarmee je de lichten en claxon kunt activeren.
Wie zijn Qashqai met automaat bestelt, zoekt straks vergeefs naar een conventionele automaathendel. Nissan heeft er namelijk voor gekozen om een klein keuzeknuppeltje in de middentunnel te plaatsen. Bij de vierwielaangedreven versies zit eronder nog eens een draaiknop waarmee je uit de diverse rijmodi kunt kiezen.
De nieuwe Qashqai krijgt niet alleen sfeerverlichting die op meer plekken zichtbaar is dan voorheen, maar er zijn voortaan ook voorstoelen met massagefunctie te bestellen. Nissan zet verder een elektrisch bedienbare achterklep en een Bose-audiosysteem met tien luidsprekers op de leveringslijst, maar ook deze systemen zitten niet op de basisversies. Ook leverbaar straks: een inductielader voor smartphones en een hele reeks usb-a én usb-c-poorten.
Veiligheid
Uiteraard heeft Nissan aandacht besteed aan de passieve en actieve veiligheidssystemen. Het inmiddels bekende ProPilot-rijhulpsysteem is uitgebreid met Predictive Forward Collision Warning en Intelligent Blind Spot Intervention. Rear Cross Traffic Alert wordt op zijn beurt uitgebreid met Rear Automatic Emergency Brake. In krappe bochten, bijvoorbeeld in een parkeergarage, behoedt Flank Protection je voor beschadigingen aan deuren of dorpels. De Qashqai kan dankzij Parking Assist Pro Pilot zelfstandig parkeren. Nieuwe software voor de sensoren zorgen er verder voor dat de ingrepen die het semi-autonome ProPilot-systeem doet, een stuk soepeler gaan dan voorheen. Daarnaast kan de Qashqai in ProPilot-modus bochten met een hogere snelheid nemen en remt de auto, doordat het systeem is gekoppeld aan het navigatiesysteem, ook af voor rotondes. Tevens kan de Qashqai op de snelweg zelf versnellen, of afremmen, als de maximumsnelheid verandert. Lane Keep Assist werkt voortaan ook onder de 50 km/h. Minstens zo interessant: élke Qashqai krijgt standaard led-koplampen. Ook nieuw: een extra airbag tussen de voorstoelen.
Niet volledig elektrisch
Er komt geen volledig elektrische Qashqai. Voor een elektrische SUV in deze klasse zal je bij Nissan moeten uitwijken naar de Ariya. Toch is er wel degelijk sprake van elektrificatie. Sterker nog, de SUV komt alleen met geëlektrificeerde aandrijflijnen op de markt. De absolute parel daarvan is de e-Power-aandrijflijn. De Qashqai e-Power heeft namelijk een benzinemotor aan boord die een klein 2 kWh accupakket van energie voorziet zodra de op de vooras geplaatste 190 pk en 330 Nm sterke elektromotor om stroom vraagt. Op enkel elektrokracht kom je er logischerwijs niet ver mee. De elektrische actieradius zonder bijval van de benzinemotor bedraagt slechts 1 tot 2 kilometer. De altijd voorwielaangedreven Qashqai e-Power verbruikt volgens Nissan gemiddeld 5,3 l/100 km en dat klinkt niet verkeerd.
De genoemde 1.5 is overigens niet zomaar een motorblokje uit de Renault-Nissan-kast. Het betreft een splinternieuwe 157 pk krachtige 1.5 turbomotor die is afgeleid van de 2.0 met variabele compressie die Nissan enkele jaren geleden presenteerde. Een primeurtje dus. Wie gewend is aan het e-Pedal principe van onder meer de Leaf, hoeft de Qashqai e-Power niet te laten staan. Boven de 10 km/h kun je hem namelijk ook ‘met één pedaal’ laten versnellen of afremmen. De aansturing van de benzinemotor wordt volledig door de auto zelf geregeld en dat heeft als gevolg dat de krachtbron altijd op een zo efficiënt mogelijk toerental loopt en dat drukt natuurlijk het verbruik.
Mild-hybride
Wie geen Qashqai e-Power wil, kan ook uit twee mild-hybride benzinemotoren kiezen. Nissan brengt namelijk een naar eigen zeggen op vijftig punten aangepaste doorontwikkeling van de van Renault, Nissan en Mercedes-Benz bekende 1.3. De benzinemotor is in de Qashqai altijd gekoppeld aan een 12v-mild-hybridsysteem. Dankzij een starter-generator kan de auto tijdens uitrollen of remmen herwonnen energie opslaan in een kleine lithium-ion accu. Die energie wordt onder meer tijdens het accelereren gebruikt en levert tussen de 20 km/h en 110 km/h gedurende maximaal 20 seconden 6 Nm extra trekkracht. De Qashqai met automaat is dankzij het systeem in staat om tijdens het uitrollen bij een snelheid van 18 km/h de motor uit te schakelen.
De instapmotor is een 140 pk en 240 Nm sterke 1.3 DIG-T die altijd gekoppeld is aan een handbak met zes versnellingen. De Qashqai met deze motor- en bakcombinatie is ook immer voorwielaangedreven. Hoger op de ladder staat een 158 pk en 260 Nm (270 Nm met automaat) sterke variant van dezelfde 1.3. Die is desgewenst ook met Xtronic-transmissie te krijgen, een CVT die wanneer het gaspedaal voor meer dan de helft wordt ingetrapt de aanwezigheid van versnellingen simuleert. Deze krachtigere benzinemotor is de enige die in de Qashqai ook in combinatie met vierwielaandrijving verkrijgbaar is.
De prijzen van de goedkoopste uitvoeringen van de nieuwe Nissan Qashqai zijn nog niet bekend. Wél is per direct al een speciale Premiere Edition te bestellen. Die Qashqai Premiere Edition is beschikbaar met de mild-hybride aandrijflijnen. Hij heeft als Mild-Hybrid 140 met handbak een vanafprijs van €40.390. De Qashqai Premiere Edition Mild-Hybrid 158, dus met de krachtigere 1.3 en Xtronic-automaat, kost €44.390.
Liever een gebruikte Nissan Qashqai van de vorige generatie(s)? Op Gaspedaal.nl staan er ruim 4000 te koop. Klik hier voor het aanbod.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt. -
PREMIUMMijn Allessie
Zelfs in de winter gooit Hans (68) het dak van zijn Mazda open: ‘Misschien ben ik enigszins gestoord’
Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van: Hagenees Hans de Jong (68). Dak open, haren in de wind en voelen die Mazda MX-5. Dat is hoe hij de ritten in zijn tweezitter omschrijft. Natuurlijk mag zijn wagen er zijn, maar het is de beleving die de klok slaat. Om diezelfde reden is hij met zijn vrouw naar Limburg verhuisd, een bochtenparadijs. -
Auto's gaan binnenkort ook je voeten masseren
Fabrikanten van luxe automobielen proberen zich te onderscheiden met exclusieve opties. Massagestoelen zijn daar een goed voorbeeld van. General Motors gaat nu een stap verder door binnenkort ook voetmassages aan te bieden in zijn luxere modellen. Dat blijkt althans uit een deze week gepubliceerde octrooiaanvraag. -
Iconische Volkswagen T1 Camperbus is terug, dankzij Playmobil
De Volkswagen T1 is een van de meest geliefde klassiekers aller tijden en wordt door fans vaak ingezet als foodtruck of kampeerauto. Playmobil heeft de oorspronkelijke kampeerbus op verbluffende wijze in het klein nagemaakt. -
Video
Volledig elektrische SUV-coupé van Nissan heet Ariya en komt 500 kilometer ver
De eerste volledig elektrische SUV-coupé van Nissan krijgt de naam Ariya. Hij komt met volle batterijen 500 kilometer ver en beschikt desgewenst ook over vierwielaandrijving. Zijn ontwerpers spreken bovendien van ‘een uitzonderlijk ruim en stressvrij lounge-interieur’.
-
VRAAG & ANTWOORD
Mysterie: welke geheime dienst rijdt met dit kenteken?
,,Ik zag deze bestelbus met een kenteken met de lettercombinatie DMF”, schrijft lezer Aat Schilperoort. ,,Normaliter beginnen kentekens niet met de letter D, en de letter M komt al helemaal niet voor in normale kentekenseries. Volgens de site van de RDW bestaat het kenteken niet. Ammehoela, ik heb er een foto van! Welke geheime dienst rijdt met deze kentekens?” -
Illegaal auto's wassen: bedrijf riskeert 100.000 euro boete
Er lijkt maar geen einde te komen aan bestuurlijke boetes voor autobedrijf Abbink in Vriezenveen. Voor het illegaal wassen van auto's kreeg het bedrijf al een prent van 17.000 euro van de gemeente Twenterand. En dat kan zo maar eens oplopen met 100.000 euro, als Abbink auto's blijft wassen bij zijn bedrijf. -
Auto van het Jaar: Toyota Yaris
De Toyota Yaris is gekozen tot Auto van het Jaar 2021. In totaal maakten 29 auto’s kans op de titel Auto van het Jaar 2021, al was het voor het gros van die auto’s al enige tijd niet zo spannend meer. De 59 koppen tellende jury, die bestaat uit Europese autojournalisten, streepte begin dit jaar al 22 modellen van de kandidatenlijst, waarna een short-list met zeven modellen overbleef.