Duitse ANWB: ‘Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa’
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet.
Delen per e-mail
Een nieuwe elektrische auto voor iets meer dan 10.000 euro: dat klinkt veel zakelijke, maar ook particuliere kopers als muziek in de oren. Maar hoe aantrekkelijk de auto op het eerste gezicht ook lijkt, bij nader inzien is het een wagen met een groot veiligheidsrisico. Dat concludeert althans de ADAC.
De eerste e-auto van de Chinese fabrikant Suda voor de Europese markt is sinds eind 2020 verkrijgbaar en kost in Duitsland 10.390 euro. De autoclub oordeelt dat de algemene afwerking, de rijeigenschappen en vooral de veiligheidsuitrusting meer dan slecht zijn.
En inderdaad: de Suda SA01 heeft geen airbags, ESP of veiligheidssystemen, zoals een noodremassistentie of een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook. Het voertuig mag alleen in de EU worden verkocht, omdat het op de markt komt als onderdeel van een zogeheten ‘kleine serie typegoedkeuring’. Hiervoor hoeven fabrikanten niet aan allerlei eisen te voldoen, die wel gelden voor auto's die in grote aantallen op de markt komen.
Het ‘bijna volledig ontbreken van passieve veiligheidsvoorzieningen’ zoals de ADAC het noemt, is vooral merkbaar in de crashtest. Bij een frontale botsing met een snelheid van 64 km/u, raakten volgens de ADAC het hoofd en de borst van de bestuurder hard het stuur, wat tot zeer ernstige verwondingen zou hebben geleid. Onderdelen onder het dashboard veroorzaakten kwetsuren aan de knieën en dijen van de passagier.
Naast de ontbrekende airbags voorin hadden ook de niet bestaande gordelspanners een negatieve impact bij de crash, aldus de ADAC. Volgens de autoclub was de schade aan het voertuig na het gesimuleerde ongeluk zo groot dat de deur aan de bestuurderskant niet open kon. De Suda heeft ook geen beveiligingsinrichting waarmee reddingswerkers het hoogspanningssysteem van de auto kunnen loskoppelen.
De ADAC is niet alleen kritisch over de resultaten van de crashtest, maar ook over het rijgedrag van de Suda, de remweg, het materiaalgebruik en de afwerking, de actieradius van 200 kilometer en de laadcapaciteiten. De enige positieve punten waren de binnenruimte, de bediening van het infotainmentsysteem en de behoorlijke acceleratie. In Nederland wordt de Suda vooralsnog niet aangeboden.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Mijn Allessie Paul wint met zijn Chevy met gemak van een BMW M3: ‘Zo'n achtcilinder klinkt toch heerlijk?’
Leuk en aardig al die standaard gezinsbakken op de weg, maar avonturen beleeft Paul van Wijk (44) toch echt in een Amerikaan. In de rubriek Mijn Allessie vertelt hij over het diep ronkend stemgelijk van zijn grootste liefde: de Chevrolet Express 2500 om precies te zijn, met een achtcilinder onder de motorkap. -
Ook in Brabantse steden rijden hybrides nu automatisch elektrisch
BMW introduceert vandaag drie nieuwe eDrive Zones buiten de randstad. Voortaan zullen plug-in hybrides ook in Breda, Tilburg en Eindhoven automatisch op volledig elektrisch rijden overschakelen, zodra zij het stadscentrum binnenrijden. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers. -
Ford moet 3 miljoen auto's terugroepen wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden. -
interview Alwéér een Chinees automerk naar Nederland: ‘Wij zijn beter dan Tesla’
In rap tempo arriveren Chinese automerken op de Nederlandse markt. Afgelopen jaar maakten MG en Aiways hun debuut, volgend jaar komt daar onder meer Xpeng bij. In een gesprek met onze autoredactie benadrukt topman Brian Gu van Xpeng dat hij een serieuze concurrent wil zijn van Tesla: ,,In enkele opzichten doen wij het echt beter.’’
-
PREMIUM
VIDEO Auto van karpervisser Bas (28) verwoest: ‘Mensen willen niet dat je in hun water vist’
De auto van karpervisser Bas Baks (28) brandde dinsdagavond uit op een erf in Olst, waar bij het lijkt te gaan om brandstichting. Baks zoekt de dader in de viswereld. ,,Er is zoveel haat op elkaar.” -
RIJ-IMPRESSIE De Aiways U5 is een elektrisch ruimtewonder (én nog niet helemaal af)
De Aiways U5, een nieuwe elektrische SUV uit China, werd in een recordtijd ontwikkeld. In slechts drie jaar tijd stampte de Chinese startup een verrassend ruime, aangenaam comfortabele en prettig betaalbare familieauto uit de grond. Dat is indrukwekkend. Zoom je echter in op de details, dan ontdek je nog heel wat punten die voor verbetering vatbaar zijn. -
Afghanistan gaat ‘prostitutienummer 39' van kentekenplaten weren
De Afghaanse autoriteiten doen nummerborden in de ban met het nummer 39. Dat nummer wordt al lange tijd in verband gebracht met prostitutie. Daardoor kleeft zo’n stigma aan de ‘39' dat Afghanen naar verluidt flinke sommen smeergeld betalen om het niet op hun kentekenplaat te krijgen.