Volledig scherm
Vol gas op de Autobahn kan binnenkort niet meer als het aan de Duitse partij De Groenen ligt. © Autowereld

Duitse Groenen: Nooit meer racen op de Autobahn

Duitsland is een walhalla voor hardrijders, maar als het aan De Groenen ligt, is dat binnenkort einde verhaal. Vanaf 18 oktober stemt het Duitse parlement over hun voorstel waarin staat dat op de Autobahn maximaal 130 km/u mag worden gereden.

Een eerder voorstel werd begin dit jaar nog verworpen, maar volgens De Groenen is een beperking van de maximumsnelheid nu onontkoombaar om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. Ze willen niet alleen een snelheidsbeperking op de Autobahn, maar vanaf 2030 ook een maximumsnelheid van 30 km/u in de stad en een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.

Volgens De Groenen – met 67 van de 709 zetels in de Bondsdag de zesde partij van Duitsland – gaat het niet alleen om het milieu, maar ook om het terugdringen van het aantal verkeersdoden. De ADAC, de grootste auto- en verkeersclub van het land, reageert terughoudend op het klimaatbeschermingsinitiatief van de Groenen. Volgens de bond leiden de welgestelden en inwoners van grote steden nauwelijks onder de nieuwe maatregelen, maar mensen op het platteland en forensen worden geconfronteerd met overweldigende mobiliteitskosten. 

‘Nul effect’

Volgens de ADAC zouden senioren met oudere voertuigen en gezinnen met grotere auto’s zoals bestelwagens, stationcars en SUV’s waarschijnlijk het zwaarst worden getroffen. Ook andere automobielbonden zijn tegen. Zij zwaaien met een onderzoek van de Duitse overheid dat uitwijst dat  bij een maximumsnelheid van 120 km/u de totale CO2-uitstoot in Duitsland met slechts 0,27 procent zou dalen. ,,Een maximum van 130 heeft nul effect’’, aldus Michael Moberland, voorzitter van autoclub Mobil in Deutschland. 

De kans is dan ook niet heel groot dat de plannen van De Groenen doorgaan. Niet alleen is het parlement tegen, ook hebben enkele grote partijen opgeroepen om tegen te stemmen. FDP-politicus Oliver Luksic beschuldigde De Groenen zelfs van een ‘obsessief geleide groene cultuurstrijd tegen de auto en individuele mobiliteit’. 

Desondanks is het de vraag hoe lang het land zich nog kan onttrekken aan het invoeren van een maximumsnelheid, nu blijkt dat internationaal gemaakte afspraken op het gebied van het terugdringen van de CO2 lang niet gehaald worden.