Duitse twintiger in ‘racewagen’ rijdt voorganger dood met 232 km/u: 3,5 jaar cel
VideoEen 24-jarige snelheidsduivel uit het zuiden van Duitsland is vandaag veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3,5 jaar voor wat Duitse media een ‘horrorcrash’ noemen. De man knalde eind 2019 op de snelweg A9 bij Ingolstadt met extreem hoge snelheid op de wagen die voor hem reed. De 22-jarige bestuurder van de Audi A4 raakte levensgevaarlijk gewond en bezweek even later aan zijn verwondingen.
Delen per e-mail
Het Openbaar Ministerie (OM) in Ingolstadt, zo'n 80 kilometer boven München, had acht jaar cel geëist tegen de Raser, de Duitse benaming voor automobilisten die overdreven hard rijden. Hij werd niet alleen beschuldigd van een illegale straatrace, maar tevens van doodslag.
Volgens de rechtbank kon niet worden bewezen dat de twintiger de dood van de automobilist voor hem op de koop toe had genomen door met minstens 232 kilometer per uur over de A9 te razen. Daarom werd hij alleen veroordeeld tot 3,5 jaar cel voor een illegale race, iets wat sinds 2017 geen kleine overtreding meer is in Duitsland, maar een strafbaar feit. Bij doodslag had het een celstraf tot tien jaar kunnen zijn.
De twintiger had volgens het OM niet op de snelweg mogen rijden met zijn ‘racewagen’. De BMW M4 was volgens haar opgevoerd tot 560 pk en een maximale snelheid van 350 kilometer per uur. Op 20 oktober 2019 omstreeks 23 uur ging het verschrikkelijk mis. Vlak na het knooppunt Manching knalde hij op de Audi A4 van een streekgenoot die voor hem reed. De wagen was net van de middelste naar de linkerrijstrook gegaan, zo verklaarden getuigen later tegenover de politie. Ter plaatse geldt 's nachts een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur die de Audi-bestuurder in acht zou hebben genomen.
Enorme impact
De impact van de klap moet enorm zijn geweest. Beide wagens schoven nog zo'n 200 meter over de snelweg voor ze tot stilstand kwamen. De BMW werd gekatapulteerd, vloog door de lucht en belandde in het talud naast de weg na enkele keren over de kop te zijn geslagen. Het Audi-wrak eindigde half op de vluchtstrook. Een hulpverlener die als eerste bij het volledig vernielde voertuig was, verklaarde voor de rechtbank dat de Audi-bestuurder levensgevaarlijk gewond in zijn auto hing en een paar minuten later bezweek. De BMW-bestuurder raakte slechts lichtgewond. Hij zou bij het wrak van de Audi zijn verschenen en hulpeloos hebben staan schreeuwen: ,,Mijn vriend, mijn vriend - wat heb ik gedaan?!”
Als ik kon, zou ik mijn leven geven om de overledene terug te halen
De twintiger betuigde bij het begin van het proces in tranen zijn diepe spijt aan de nabestaanden van de 22-jarige streekgenoot. ,,Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik aan het ongeluk moet denken. Het brengt me telkens op mijn knieën’’, hoorde de Donaukurier de jongeman snikkend zeggen. ,,Als ik kon, zou ik mijn leven geven om de overledene terug te halen. Ik zou geen seconde aarzelen”, sprak hij met gebroken stem.
Vrijspraak
Zijn advocaat vroeg vrijspraak voor hem. De beschuldiging van doodslag was volgens de raadsman niet gerechtvaardigd. Ook was het ongeval niet het gevolg van een verboden autorace, aldus de strafpleiter. De Audi-bestuurder zou bij het wisselen van rijstrook geen richtingaanwijzer hebben gebruikt. Een vrouw die op de middelste rijstrook achter de Audi had gereden, verklaarde dat de bestuurder dat wel degelijk had gedaan. Toen de Audi al op de linkerrijstrook reed, werd ze naar eigen zeggen ingehaald door de veroorzaker van het ongeval. ,,Ik zag een zwarte flits en hoorde even later een enorme knal.’’
Moord
Illegale straatraces zijn een veel voorkomend fenomeen in Duitsland, vooral in de grote steden. Een drama in hartje Berlijn, waarin een 69-jarige man in februari 2016 werd doodgereden tijdens een straatrace over de Kurfürstendamm bij de Gedächtniskirche, veroorzaakte de afgelopen vijf jaar regelmatig ophef. De 31-jarige Hamdi H. (Audi A6, 225 pk) hield een wedstrijdje met de 28-jarige Marvin N. (AMG-Mercedes, 380 pk). H. knalde met minstens 160 kilometer per uur op de Jeep van de zestiger die uit een zijstraat kwam. Zijn wagen vloog 70 meter door de lucht. N. eindigde in een groenstrook met zijn Mercedes, waarvan de snelheidsmeter op 138 kilometer per uur was blijven staan.
Ze kregen levenslang wegens moord maar het Duitse Hooggerechtshof vernietigde die straf omdat de daders de dood van de 69-jarige man niet gewild konden hebben. Daarna volgde opnieuw een veroordeling wegens moord. Die bleef staan voor H. maar werd opnieuw vernietigd voor N. Hij had de Jeep niet geraakt en was niet door alle rode stoplichten gereden. De rechtbank veroordeelde hem uiteindelijk tot 13 jaar cel wegens poging tot moord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Boete tot 15.000 euro voor Britten die niet over een Frans rijbewijs beschikken
Britten die in Frankrijk wonen en hun rijbewijs nog niet hebben verruild voor een Frans exemplaar, kunnen een boete krijgen die oploopt tot 15.000 euro. Ze moeten verplicht een Frans rijbewijs halen en dus ook een Frans theorie-examen afleggen. -
PREMIUMVideo
Coronatijd maakt verkeer ‘onvoorspelbaar’: meer risico voor voetgangers en fietsers
Het verkeer is voor voetgangers, fietsers, e-bikers en bromfietsers afgelopen jaar gevaarlijker geworden. Als gevolg van de lockdowns reden auto's harder, met relatief meer ongevallen in de bebouwde kom tot gevolg. Dat constateert de politie op basis van de nieuwe ongevallencijfers over 2020. -
VIDEO
Oproep VVN: Ouders, breng je kind niet meer met de auto naar school
De verkeersveiligheid rondom scholen moet beter, constateert Veilig Verkeer Nederland (VVN). De organisatie roept ouders op alleen nog bij hoge uitzondering de auto te pakken om hun kind weg te brengen. Andere automobilisten kunnen helpen door schoolzones te mijden. -
Deze auto reed 17 uur lang 300 km/u zonder te stoppen
Een testcoureur van Porsche heeft in Italië over een afstand van 5000 kilometer gemiddeld 300 kilometer per uur gereden. Dat betekent dus bijna zeventien uur lang plankgas. -
Nieuw Turks automerk wil Tesla van de troon stoten
Het Turkse automerk Togg wil Tesla van de troon te stoten. Wapens in de strijd zijn een samenwerking met grote, succesvolle Turkse bedrijven, miljardeninvesteringen én de steun van president Erdogan. Hij heeft de eerste auto, een elektrische SUV, al besteld.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom werkt mijn radio in veel tunnels niet?’
,,Waarom valt in veel tunnels het FM-signaal van de radio helemaal weg?”, vraagt lezer Jan Stutvoet. ,,Dit gebeurt zelfs in de nieuwste tunnels. Bij een calamiteit zou ik hierdoor niet eens via de radio geïnformeerd kunnen worden. Moet ik wellicht aan de DAB-radio?” -
Tweedehands elektrische auto is in trek en daar is nog wél subsidie voor beschikbaar
Elektrische auto’s blijken ook op de markt van tweedehands auto’s steeds gewilder. In het eerste kwartaal verkochten autobedrijven ruim 2400 elektrische occasions aan particulieren en dat zijn er meer dan twee keer zoveel als een jaar eerder. Vooral de Renault Zoe, Nissan Leaf en BMW i3 waren populair, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Bovag en databureau RDC. -
Lijk in staat van ontbinding op bijrijdersstoel: Spaanse automobilist aangehouden
In het noordoosten van Spanje is donderdag een man aangehouden die in een auto rondreed met op de bijrijdersstoel een lijk dat in verregaande staat van ontbinding verkeerde. De Spanjaard, die lange tijd in Zwitserland heeft gewoond, werd door de politie staande gehouden omdat hij op de snelweg tegen het verkeer in reed.