Duitsers liggen dubbel, maar zijn ook tikkie jaloers op onze 100 km/uur
In Duitsland, het walhalla van de hardrijders, is het leedvermaak over de nieuwe Nederlandse snelheidslimiet niet van de lucht. ‘100 km/uur is eigenlijk nog te hard als je ziet hoe die Nederlanders rijden.’
Delen per e-mail
NL: Nur Links. ‘Alleen links’: het is een bekende grap. Eenmaal in Duitsland trappen veel Nederlandse automobilisten het gas zo diep mogelijk in. Rijden zo hard je auto kan, mag op veel stukken Autobahn nog altijd.
Maar dan nu, die Holländer mogen thuis voortaan niet harder dan 100 km/uur. Op sociale media gaan de Duitsers los. Dr. Christoph van Gramm vindt het terecht, die Nederlanders kunnen toch niet rijden. ,,Sinds de tijd van Rudi Carell geldt al: beter 1 Nederlander op tv dan 1000 op de Autobahn.’’ John Goldberg relativeert de maatregel: ,,Ach hoe groot is Nederland nu eigenlijk?’’ Ida Nielz: ,,Dan duurt een rondje Holland een kwartier, nou en?’’ Wilhelm Stark denkt bij Nederland vooral aan de Nederlandse toeristen en sneert: ,,Met de caravan mag je toch niet sneller dan 100.’’
Gezond verstand
De Duitsers vergelijken de nieuwe Nederlandse limiet ook met de situatie op de eigen Autobahn. Een voorstel van de Duitse Groenen voor een maximumsnelheid, vanwege het milieu, werd door de Bondsdag vorige maand met een overweldigende meerderheid verworpen. Dat zou indruisen tegen ‘het gezonde verstand’, de ‘vrijheid aantasten’ en bovendien nauwelijks iets voor het milieu doen. ,,Nu maar afwachten of Nederland ineenstort of een andere catastrofe over zich heen krijgt’’, twittert Bertine Balsam met een knipoog.
Links en groen Duitsland heeft er een prestigekwestie van gemaakt. Het moet verboden worden dat de BMW's en Audi's nog langer met 250 km/uur of sneller door Duitsland scheuren alsof er geen klimaatcrisis is. Er worden onderzoeken gepubliceerd dat de meerderheid van de Duitsers tegen de ongelimiteerde snelheid is. En de Nederlandse maatregel is voor de Groenen reden om het nóg een keer te proberen. ,,Duitsland is het enige geïndustrialiseerde land waar je onbeperkt kunt racen’’, aldus een verontwaardigde fractievoorzitter Anton Hofreitner in zijn oproep aan de regering. Let wel: de Groenen willen een maximum van 130 km/uur.
Bekijk alle video's over de stikstofproblematiek:
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Verder in het nieuws
-
RIJ-IMPRESSIE EN VIDEO Nieuwe VW Golf is een mensenredder
De nieuwe Volkswagen Golf is de eerste auto in zijn klasse die zichzelf in veiligheid brengt zodra de bestuurder onwel of bewusteloos wordt. Toch is hij er niet in alle opzichten slimmer op geworden. -
AUTOTEST Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
De Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk. -
Wanneer mag je mistlampen gebruiken?
Automobilisten worden in deze tijd van het jaar regelmatig geteisterd door dichte mist. Vandaag is dat ook weer het geval en maar al te vaak blijkt dat de bestuurders niet weten hoe zij met de speciale mistlampen om moeten gaan. Onze autoredactie legt uit wanneer en hoe je ze gebruikt. -
Dit zijn wereldwijd de vijf duurste steden om te parkeren
Amsterdam is de duurste stad ter wereld als je je auto ‘gewoon’ op straat wil parkeren. Dat komt doordat op straat parkeren hier duurder is dan in een parkeergarage. Utrecht staat op plek vijf. In absolute zin is New York het duurst. -
Plankgas van oostkust naar westkust VS leidt tot Cannonball Run-record
Twee Amerikanen mogen zichzelf de nieuwe recordhouders noemen van de Cannonball Run. Ze legden de ruim 4500 kilometer lange rit af in een speciaal geprepareerde Mercedes-AMG E 63 van de vorige generatie.
-
video Zie ginds komt de pakjesavond-file al aan: ‘vertrek na de lunch’
Navigatiebedrijf TomTom en de ANWB waarschuwen voor een drukke avondspits op pakjesavond. Wie de file vandaag wil mijden moet eigenlijk al meteen na de lunch huiswaarts. Of werk thuis als je geen enkel gedicht wilt missen. -
Dit kost het onderhoud van een Bugatti Veyron
Een Bugatti is een echte supersportwagen met veel dure onderdelen. Maar even de olie vervangen kan toch nooit echt duur zijn? Mis: alleen een oliebeurtje kost bij Bugatti al 25.000 dollar, omgerekend een kleine 23.000 euro. -
Vernieuwde Opel Insignia krijgt geavanceerde koplampen
Opel heeft zijn topmodel, de Insignia, vernieuwd. Hij heeft nu ook de nieuwste generatie IntelliLux led-koplampen gekregen, voor een beter zicht in het donker.