Volledig scherm
Archiefbeeld. © REUTERS

Duitsland: een miljoen laadpalen in 2030

De Duitse bondskanselier Angela Merkel wil dat er in 2030 een miljoen laadpalen voor elektrische auto's in haar land staan. Dat zei ze zondag in haar wekelijkse podcast. Momenteel zijn er nog maar 21.000 oplaadpalen bij onze oosterburen. Vandaag staat een belangrijke top met de machtige Duitse auto-industrie op het programma. 

,,Mobiliteit moet in de toekomst klimaatvriendelijk, flexibel, betaalbaar en comfortabel zijn", verklaarde Merkel. In het topoverleg met de auto-industrie zal onder meer besproken worden hoe de afbouw van fossiele brandstoffen aangemoedigd kan worden. Eén van de mogelijkheden zijn hogere subsidies bij de aankoop van een elektrische auto, waarbij bijvoorbeeld ook de sector een deel van de kosten zou kunnen dragen.

Eerder besliste de Duitse regering al dat de huidige subsidies worden verlengd. Door nu ook meer laadpalen te gaan bouwen, zou het vertrouwen van de burger in elektrische mobiliteit moeten groeien. Ook hier zou de industrie bij moeten helpen. Een ander discussiepunt op de top met de autobonzen wordt de impact van de transitie op de werkgelegenheid in de sector.

Volledig scherm
© ANP
  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)