Duitsland wil alweer af van ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine
De enkele jaren geleden met veel bombarie geïntroduceerde milieuvriendelijke benzine E10 verdwijnt in Duitsland waarschijnlijk. Uitgerekend de milieu-minister wil de brandstof verbieden.
E10 is ook in Nederland in alle pompstations leverbaar. Sinds oktober 2019 is het de vervanger van Euro 95 E5. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5 procent naar maximaal 10 procent. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
In Duitsland meent men nu dat alles wat op het veld groeit, voor 100 procent moet worden verwerkt tot voedsel - en niet tot brandstof. Dit om een einde te maken aan honger in de wereld. Het onderwerp staat ook wel bekend als het ‘brandstof-of-voedseldebat’. Het federale ministerie van Milieu, onder leiding van Steffi Lemke (Groenen), bereidt nu een wetsontwerp voor waarin biobrandstoffen als toevoeging worden verboden.
‘Klimaatdoelstellingen onhaalbaar’
De hoeveelheid biobrandstof wordt in twee stappen teruggebracht. Momenteel is 8 procent van de brandstof (berekend in CO₂-hoeveelheden) biobrandstof, waarvan iets meer dan de helft (4,4 procent) bestaat uit op graan gebaseerde brandstoffen. Volgens het wetsontwerp moet dat in 2024 worden teruggebracht naar 2,3 procent en in 2030 naar nul.
Het ministerie van Transport is hier fel op tegen: ,,De maatregel zou leiden tot een aanzienlijke toename van de CO₂-uitstoot in de transportsector en is daarom in tegenspraak met het verklaarde gemeenschappelijke voornemen van de federale regering om de klimaatbeschermingsdoelstellingen te halen”, aldus een woordvoerder. Ook de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, ergert zich aan het plan van de minister van Milieu.
7,8 miljoen ton CO₂ bespaard
Bijna allemaal tanken we biobrandstoffen: alleen al in Duitsland bevat de superbrandstof E10 tussen de 5 en 10 procent bio-ethanol. Dit wordt gemaakt van mais, suikerriet en bieten, maar ook van plantaardig afval. Volgens het Agentschap voor Hernieuwbare Hulpbronnen (FNR) is in 2019 alleen al in Duitsland 7,8 miljoen ton CO₂ bespaard door biobrandstof aan brandstof toe te voegen.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMgeld & geluk9
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM5 vragen
Waar blijven die massa’s stekkerrijders? Laadbeurt bijna nergens zo goedkoop is als in Rotterdam
Wat als een litertje benzine in Rotterdam een euro kostte? Het zou aan elke pomp zwart zien van de tanktoeristen. Maar wáár blijven die massa’s stekkerrijders nu blijkt dat een laadbeurt bijna nergens zo goedkoop is als in Rotterdam en omgeving? Vijf vragen over de laadprijzen.Rotterdam -
Met video
Code geel in hele land door gladheid, Rijkswaterstaat waarschuwt verkeer
Het KNMI heeft in de nacht van woensdag op donderdag voor het hele land code geel afgekondigd vanwege kans op gladheid. In het zuiden kan het plaatselijk glad zijn door sneeuwresten, in het midden en noorden door bevriezing van natte weggedeelten. -
Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Uit een groot deel van de euro 95 benzinepompen stroomt vanaf 1 oktober E10: benzine met 10 procent duurzame bio-ethanol. Maandag starten brancheclubs en de overheid een voorlichtingscampagne om automobilisten te informeren.
-
Vanaf morgen tanken we E10, en dat is voor (bijna) niemand een probleem
Morgen stroomt er niet langer ‘gewone’ Euro 95 maar E10 uit veel benzinepompen. Wat voor gevolgen heeft dat? Zes vragen. -
-
-
PREMIUMINTERVIEW
‘Duurzamer dan Tesla’: waarom BMW nog steeds SUV's met V8 bouwt
Terwijl beneden in de showroom de nieuwe iX1, i7 en de spraakmakende XM de aandacht trekken, gaat het in de rustige directiekamer van de Nederlandse BMW-importeur over ‘échte duurzaamheid’. Hoe Anne Brons, de hoogste baas van het Duitse automerk in ons land, de Nederlandse autokoper aan het denken wil zetten. -
PREMIUM6
Wel of geen jaarcontract? ‘Overwegen waard als je nu boven het plafond zit en zekerheid wilt voor de winter’
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten?