Duizenden Amsterdammers mogen hun stad niet meer in
De gemeente Amsterdam gaat oude diesels weren. Alleen diesels met milieuklasse 4 (vanaf bouwjaar 2005) en hoger zijn vanaf november 2020 nog welkom binnen de ring A10. 8000 Amsterdammers kunnen op zoek naar een schonere auto.
Delen per e-mail
,,De nieuwe milieuzone draagt bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad en dat is hard nodig’’, zegt wethouder Sharon Dijksma (Luchtkwaliteit). ,,De maatregel heeft het meeste effect op de plekken waar nu nog de Europese grenswaarden worden overschreden. Zo roken bewoners van de Weesperstraat eind 2020 bijvoorbeeld naar verwachting jaarlijks het equivalent van 44 sigaretten minder mee.’’
Oudere diesels zijn vergeleken met moderne auto's extreem vervuilend. Ze stoten tot wel zes keer meer stikstofdioxide uit, dat samen met fijnstof een grote veroorzaker is van astma bij kinderen. Ongeveer 8000 Amsterdammers hebben zo’n oude dieselauto. Zij worden de komende maand per brief geïnformeerd door de gemeente. Amsterdammers met een oude diesel kunnen subsidie krijgen om de auto te laten slopen. Per aanvraag ligt het subsidiebedrag tussen de 500 en 2000 euro.
Bestelbusjes
Ook landelijk wordt er nagedacht over een sloopregeling voor oude diesels om de luchtkwaliteit te verbeteren. Volgens cijfers van brancheverenigingen Bovag/RAI Vereniging rijden er nog 129.000 personenauto's op diesel die 15 jaar of ouder zijn. Daarnaast tuffen er nog 167.000 oude bestelbusjes op diesel door Nederland. Geen van deze auto's mag de hoofdstad nog in na november 2020.
De Amsterdamse milieuzone geldt niet voor alle dieselvoertuigen met een emissieklasse 3 of lager. Er zijn landelijk uitzonderingen voor bepaalde aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van 40 jaar en ouder en kampeerwagens van inwoners van een milieuzone-gebied.
Deze nieuwe milieuzone komt voort uit het Actieplan Schone Lucht (ASL). In 2030 wil de gemeente in heel de stad alleen nog auto’s die uitstootvrij zijn. De gemiddelde Amsterdammer, zo heeft de gemeente berekend, leeft drie maanden langer als er alleen nog uitstootvrije elektrische auto’s in de stad rijden.
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Verder in het nieuws
-
RIJ-IMPRESSIE EN VIDEO Nieuwe VW Golf is een mensenredder
De nieuwe Volkswagen Golf is de eerste auto in zijn klasse die zichzelf in veiligheid brengt zodra de bestuurder onwel of bewusteloos wordt. Toch is hij er niet in alle opzichten slimmer op geworden. -
AUTOTEST Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
De Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk. -
Wanneer mag je mistlampen gebruiken?
Automobilisten worden in deze tijd van het jaar regelmatig geteisterd door dichte mist. Vandaag is dat ook weer het geval en maar al te vaak blijkt dat de bestuurders niet weten hoe zij met de speciale mistlampen om moeten gaan. Onze autoredactie legt uit wanneer en hoe je ze gebruikt. -
Dit zijn wereldwijd de vijf duurste steden om te parkeren
Amsterdam is de duurste stad ter wereld als je je auto ‘gewoon’ op straat wil parkeren. Dat komt doordat op straat parkeren hier duurder is dan in een parkeergarage. Utrecht staat op plek vijf. In absolute zin is New York het duurst. -
Plankgas van oostkust naar westkust VS leidt tot Cannonball Run-record
Twee Amerikanen mogen zichzelf de nieuwe recordhouders noemen van de Cannonball Run. Ze legden de ruim 4500 kilometer lange rit af in een speciaal geprepareerde Mercedes-AMG E 63 van de vorige generatie.
-
video Zie ginds komt de pakjesavond-file al aan: ‘vertrek na de lunch’
Navigatiebedrijf TomTom en de ANWB waarschuwen voor een drukke avondspits op pakjesavond. Wie de file vandaag wil mijden moet eigenlijk al meteen na de lunch huiswaarts. Of werk thuis als je geen enkel gedicht wilt missen. -
Dit kost het onderhoud van een Bugatti Veyron
Een Bugatti is een echte supersportwagen met veel dure onderdelen. Maar even de olie vervangen kan toch nooit echt duur zijn? Mis: alleen een oliebeurtje kost bij Bugatti al 25.000 dollar, omgerekend een kleine 23.000 euro. -
Vernieuwde Opel Insignia krijgt geavanceerde koplampen
Opel heeft zijn topmodel, de Insignia, vernieuwd. Hij heeft nu ook de nieuwste generatie IntelliLux led-koplampen gekregen, voor een beter zicht in het donker.