Dynamische straatverlichting met radar regelt lichtintensiteit 's nachts zelf

 Op de 155, een weg in het Noorse plaatsje Hole, brandt de straatverlichting alleen als een voertuig, fiets of een voetganger nadert. Dankzij deze oplossing wordt het elektriciteitsverbruik met 2.100 kWh per week verminderd.

Volledig scherm
De dynamische straatverlichting van het plaatsje Hole in Noorwegen © Bjorn Nyland

Wanneer je een nachtelijke satellietfoto van Europa bekijkt, springt Nederland er duidelijk uit. Dat komt niet alleen door de kassen in het Westland, maar ook door het grote aantal wegen dat 's nachts permanent verlicht is. Rijkswaterstaat heeft de lantaarnpalen op een aantal snelwegen 's nachts al uitgezet, maar ook op regionale en lokale wegen valt nog veel winst te behalen.Noorwegen claimt nu een oplossing te hebben gevonden die zowel veilig als energiezuinig is. De stad Hole heeft dynamische led-verlichting geïnstalleerd over een afstand van 9 kilometer. 

Rendabel na 4,5 jaar

Ruim 150 lampen garanderen hier een veilige verlichting, maar alleen wanneer een voertuig, fietser of voetganger passeert. Elke straatlantaarn beschikt over een radar. Wanneer een weggebruiker in de buurt komt, schakelt de verlichting over van zijn waakstand op 20 procent naar optimale intensiteit. Na het passeren keren de led-lampen terug naar zwak licht. Dit systeem bespaart 2.100 kWh elektriciteit per week. Door de lagere jaarlijkse factuur is de investering volgens Noorwegen rendabel na 4,5 jaar. 

  1. Peugeot-moeder PSA: in 2025 complete autovloot elektrisch

    Peugeot-moeder PSA: in 2025 complete autovloot elektrisch

    Over maximaal drie jaar is volgens de topman de helft van alle auto’s van PSA al (deels) elektrisch. In 2025 moet de gehele vloot van zowel Peugeot, Citroën, DS en Opel en Vauxhall een vorm van elektrische aandrijving hebben. Dat is opvallend, want drie maanden geleden toonde de PSA-baas zich nog erg wantrouwig tegenover de elektrische auto. “De wereld is gek geworden”, was toen zijn reactie op politieke initiatieven tegen de verbrandingsmotor.