‘Eerste auto’s met joystickbesturing volgend jaar de weg op’
De Duitse leverancier Schaeffler-Paravan wil vanaf volgend jaar auto’s laten besturen met een joystick in plaats van een stuur. Dat zou een revolutie betekenen voor een van de meest ouderwetse bedieningselementen van de moderne auto.
Al 136 jaar proberen ontwerpers en technici het stuurwiel te moderniseren. Het is het belangrijkste, maar ook minst ontwikkelde bedieningselement in auto’s. Net als de ruitenwisser werkt het in de basis nog steeds exact hetzelfde als bij de eerste auto’s. Bovendien is de besturing onhandig, omdat je soms veel moet hoepelen om een scherpe bocht te nemen. En het is een uiterst gevaarlijk onderdeel bij aanrijdingen.
‘Juridische obstakels voor joystickbesturing zijn verdwenen’
Kortom: tijd voor wat nieuws, zou je zeggen. Tot voor kort waren nieuwe initiatieven lastig, omdat er juridisch gezien altijd een mechanische verbinding verplicht was tussen stuur en wielen. Maar nu ook in auto's het ‘drive by wire’-principe oprukt, waarbij zaken als remmen en sturen - net als in vliegtuigen - via elektronica kunnen worden bediend, groeien de mogelijkheden snel.
De joint venture Schaeffler-Paravan uit Duitsland ontwikkelt en test momenteel met joystickbesturing in de autosport en binnenkort zullen ook productieauto’s volgen. Het idee is niet nieuw: Mercedes liet journalisten al in 2004 als test met joysticks rijden. Toen mocht het nog niet, maar nu staat de regelgeving besturing met elektrische impulsen in plaats van een vaste verbinding onder bepaalde voorwaarden toe. En de bediening werkt net als in een computerspel: links is naar links, rechts is naar rechts, naar voren is gas en naar achteren remmen.
Achteraf inbouwen ook mogelijk
De joystickbesturing van Paravan wordt als baanbrekend beschouwd. Daarom stapte toeleveranciersgigant Schaeffler in en ging die een joint venture aan met het bedrijf. In 2023 moet de besturing in serieproductie op de markt komen.
Het systeem kan zelfs achteraf worden ingebouwd. De voordelen zijn evident: nooit meer klappen die via het stuur worden doorgegeven als je door een kuil rijdt, sturen kost geen kracht meer en ook hebben assistentiesystemen het gemakkelijker omdat het stuur niet meer bewogen hoeft te worden bij het corrigeren van de koers.
‘Ook merken als Mercedes en BMW zijn al langs geweest’
Nu het systeem sinds kort voldoet aan de ISO-veiligheidsnormen, staan fabrikanten volgens het bedrijf in de rij. ,,We hebben hier iedereen al gehad”, zegt chef ontwikkeling Hubert Hügle tegen het Duitse opinieblad Stern. ,,Ook merken als BMW en Mercedes.”
Paravan heeft veel ervaring met het ombouwen van auto’s voor bestuurders met een lichamelijke beperking. Het idee van joystickbesturing is al twintig jaar oud, maar pas nu is het technisch haalbaar. Schaeffler-Paravan is niet de enige die bezig is met joystickbesturing, maar het bedrijf stelt dat het qua ontwikkeling drie jaar voorloopt op de concurrentie.
Bekijk hier al onze video's over auto's:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Automobilisten lopen in Frankrijk risico op onterechte bekeuringen
In grote delen van Frankrijk is de maximumsnelheid op D-wegen (het Franse equivalent van onze N-wegen) verhoogd. Maar nog niet alle flitspalen en navigatiesystemen zijn hierop aangepast. En dus liggen onterechte boetes op de loer. -
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
PREMIUMTechnische Dienst
De scootmobiel opnieuw uitgevonden: dit is de Nederlandse uitvinding Scoozy
Voor veel mensen in Nederland is de scootmobiel een belangrijke schakel in een zelfstandig en mobiel leven. Maar een ‘sexy’ product waar je graag op gezien wilt worden, is het niet. En dus bedacht de Delftse startup Scoozy een moderne variant die ‘er beter uitziet, veiliger is en waar je meer meer mee kan’. -
Vakantiedrukte in Europa ongekend, ANWB turft 30 procent meer pechgevallen
Chaos op Schiphol en de zucht naar vakantie leiden ertoe dat deze zomervakantie op de Europese wegen de drukste ooit is. ‘Er is één geluk: niet iedereen vertrekt nog op zaterdag.’ -
Zo deel je zo min mogelijk persoonlijke data met Facebook
Steeds meer mensen maken zich zorgen over wat Facebook met hun persoonlijke data doet. Met onderstaande tips hou je zoveel mogelijk informatie privé.
-
Koken & Eten
Koud water of kokend water? Zo kook je je aardappelen het best
Eet jij vaak aardappelen? En hoe maak jij ze dan klaar? De een doet het met kokend water, de ander zet ze met koud water op. Experts geven hun adviezen voor het goed klaarmaken van de pieper. -
PREMIUM
Dena (24) mag als eerste in Nederland auto besturen met joystick en camera’s
Je moet het maar durven en kunnen: een auto besturen met een joystick, geholpen door drie camera’s en vier spiegels. Dena Huegen (24) is de eerste in Nederland, die dat mag. -
PREMIUM
Belgische automobilist rijdt bewusteloos 25 kilometer door met cruisecontrol en rijstrookbewaking
Een Belgische automobilist heeft gisterochtend in zijn Renault Clio 25 kilometer op de snelweg afgelegd tussen Genk en Halen terwijl hij bewusteloos was. Door de cruisecontrol en ‘Lane Assist’, een techniek die de auto tussen de lijnen houdt, kon de auto zelfstandig op de weg blijven. Twee politieteams wisten de auto uiteindelijk te vertragen door voor de Clio te gaan rijden.