Elektrische Audi A6 e-Tron komt ruim 700 kilometer ver
Audi heeft de volgende generatie van de Audi A6 onthuld. Het is een elektrische, luxueuze Sportback met korte laadtijden, dankzij 800-volt technologie. Maar vooral ook zijn reikwijdte is opvallend: ruim 700 kilometer. Eind volgend jaar gaat de auto in productie.
Op de autoshow van Shanghai staat de nieuwe Audi nog als A6 e-Tron concept. Een prototype dus, maar de auto die we in de showrooms gaan zien zal er niet veel van afwijken. Met zijn afmetingen (lxbxh: 4,96m x 1,96m x 1,44 m) is dit overduidelijk de nieuwe A6. Het studiemodel heeft een Cw-waarde van slechts 0,22 en lijkt dus perfect gestroomlijnd: ideaal voor een elektrische auto om met zo weinig mogelijk luchtweerstand op volle batterijen zo ver mogelijk te komen.
Ook heeft de A6 e-Tron concept compacte virtuele buitenspiegels (camera's), eveneens bedoeld voor minder luchtweerstand. En de bijzondere Heliosilver-lak van het studiemodel kan een aanzienlijk deel van de zonnestraling reflecteren. Dit vermindert de opwarming van het interieur en daarmee het energieverbruik van de airconditioning, aldus Audi.
Lichtshow
De nieuwe A6 wordt bovendien een lichtshow op wielen, zo lijkt het. Zowel voor als achter zijn er smalle lichtunits die gebruikmaken van Digital Matrix led- en oled-technologie voor een extreem hoge lichtopbrengst. Aan beide kanten van de carrosserie zijn drie hoge resolutie led-projectors ingebouwd. Zij creƫren dynamische lichteffecten bij het in- en uitstappen, bijvoorbeeld door de passagiers in hun eigen taal te verwelkomen. Ook kunnen de visuele effecten van deze projectors fietsers waarschuwen voor een autoportier dat geopend wordt.
De Matrix led-koplampen kunnen dankzij hun hoge resolutie zelfs videogames op een muur projecteren. Zo kunnen de inzittenden bijvoorbeeld in XXL-formaat gamen terwijl de batterijen van de auto worden geladen. Hun smartphones fungeren daarbij als controller. En de oled-technologie van de doorlopende lichtstrip achterop de auto maakt zelf in te stellen 3D-lichteffecten mogelijk.
Quattro
Het Premium Platform Electric (PPE) heeft een batterijenpakket dat tussen de assen is geplaatst. Het maakt onder meer āelectric quattroā vierwielaandrijving met volledig variabele aandrijfkrachtverdeling mogelijk. De aandrijflijn bestaat uit een 100 kWh accupakket en twee elektromotoren (systeemvermogen 350 kW). Het veercomfort lijkt dik in orde: het studiemodel heeft een multi-link wielophanging voor en achter in combinatie met luchtvering en dempercontrole.
Het PPE-platform brengt net als bij de Porsche Taycan 800-volt laadtechnologie met zich mee. Hierdoor is supersnel laden met 270 kW mogelijk is. Tien minuten laden brengt ruim 300 kilometer extra actieradius. En in minder dan 25 minuten is het 100 kWh-accupakket 5 naar 80 procent op te laden. Nog indrukwekkender is de actieradius van maximaal 700 kilometer. De basisversie van de elektrische A6 accelereert straks in minder dan 7 seconden van 0-100 km/u. De topuitvoering heeft hier nog geen 4 seconden voor nodig.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMtest alfa romeo tonale
Zo rijdt de āteennagelā, de auto die Alfa Romeo moet redden
Het merk Alfa Romeo is de laatste jaren zwaar verwaarloosd. In de Fiat-Chrysler-tijd leek het merk ten dode opgeschreven, maar nu zijn er een nieuwe eigenaar Ʃn een nieuw model. De hybride Tonale vormt de opmaat naar een volledig elektrische Alfa Romeo in 2027. -
test lexus rz 450e en video
Zo anders is autorijden met het nieuwe yoke-stuur: veel minder draaien
Dit jaar verschijnen de eerste auto's op de weg met het yoke-stuur. Een compleet nieuw type autostuur waarmee de automobilist een andere manier van rijden ervaart. De nieuwe elektrische Lexus RZ 450e heeft zoān stuur en onze autoredactie kon er al mee rijden. -
āVroeger was het regelmatig: je hebt een huurachterstand, je wordt op straat gezetā
Iemand moet het doen, maar waarom gaan mensen voor het vak van āputjesschepperā, deurwaarder of overledenenverzorger? Nederlanders met zoān baan vertellen over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: deurwaarder Mark Hafkamp (55). -
Energierekening
Jan (68): 'Energierekening omlaag brengen om rond te komen tijdens mijn pensioenā
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Jan Zonneveld (68) uit Rotterdam. -
Audi presenteert kleinere en goedkopere elektrische auto's : Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron
Na de VW ID.4 en Skoda Enyaq iV komt Audi met een elektrische auto op dezelfde basis: de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron. Ze staan in juni in de Nederlandse showrooms en hun rijbereik is maximaal 528 kilometer.
-
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen. -
VRAAG & ANTWOORD
āWaarom mogen motorfietsen meer herrie maken?ā
āWaarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan autoās?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. āIn sommige gebieden is de overlast fors.ā -
Dit Duitse automerk stopt met ontwikkelen van eigen nieuwe benzine- en dieselmotoren
Audi stopt met de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren en gaat zich volledig richten op elektrische aandrijving. Dat heeft de ceo van het merk, Markus Duesmann, in een interview laten weten.