2018-07-12 11:01:48 UTRECHT - Een elektrische auto van Rijkswaterstaat aangesloten op een laadpraatpaal. Een deel van de praatpalen die vorig jaar langs de snelwegen verdwenen, keert terug als laadpaal voor de elektrische dienstvoertuigen van Rijkswaterstaat. ANP KOEN VAN WEEL
Volledig scherm
2018-07-12 11:01:48 UTRECHT - Een elektrische auto van Rijkswaterstaat aangesloten op een laadpraatpaal. Een deel van de praatpalen die vorig jaar langs de snelwegen verdwenen, keert terug als laadpaal voor de elektrische dienstvoertuigen van Rijkswaterstaat. ANP KOEN VAN WEEL © ANP

‘Elektrische auto heeft gevolgen voor dealer’

Door de komst van elektrische auto’s en de populariteit van private lease is er steeds minder werk voor klassieke autodealers. Topman Henk van der Kwast van Stern Groep, een van de grootste autobedrijven van Nederland, stelt in De Telegraaf dat de autodealer op de schop moet.

,,We zien door groei van private lease een snelle verschuiving van aanschafkosten naar gebruikskosten”, zegt Van der Kwast. ,,Dat heeft gevolgen voor de showroom. En het onderhoud in de garage neemt komende tien tot vijftien jaar sowieso af door de komst van elektrische auto’s. Die hebben namelijk veel minder bewegende delen, dus dat betekent ook minder onderhoud.”

Volgens Van der Kwast neemt ‘het sleutelen aan auto’s’ af en moet daarvoor in de plaats ‘veel meer doorgemeten’ worden. Al moeten banden nog wel verwisseld worden en schades gerepareerd. 

De topman laat weten dat het aantal dealervestigingen van Stern Groep de afgelopen drie jaar is gedaald van 90 naar 72. ,,Ik denk dat we er uiteindelijk zo’n 50 overhouden.”

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.