De Ford Transit Smart Energy Concept met rode verlichting.
Volledig scherm
De Ford Transit Smart Energy Concept met rode verlichting. © Ford

‘Elektrische auto’s komen verder dankzij rode lampjes’

Het gebruik van gekleurde interieurverlichting kan ervoor zorgen dat elektrische auto’s meer kilometers afleggen op één acculading. Dat blijkt althans uit een testprogramma van autofabrikant Ford.

Voor de experimenten heeft de Amerikaanse automaker een elektrische versie van de Transit bestelwagen voorzien van led-verlichting in het interieur. Daarmee voert Ford een psychologisch experiment uit: volgens technici van het merk kan de kleur van de verlichting in een auto de stemming van de inzittenden sterk beïnvloeden. In een auto met rode verlichting blijken testpersonen het over het algemeen warmer te hebben dan in dezelfde auto voorzien van blauwkleurig licht. Zodra de rode lampen branden, zetten de deelnemers de verwarming doorgaans minder hoog dan wanneer de verlichting niet brandt.

Juist daar zit een groot voordeel voor elektrische auto’s (EV’s). Volgens het onderzoek van Ford heeft het gebruik van de klimaatcontrole in een EV een enorme impact op de actieradius, ofwel het aantal kilometer dat je kunt rijden op één volgeladen accupakket. Zodra je de verwarming bijvoorbeeld lang aan houdt bij vrieskou (of juist de airconditioning voluit zet om het interieur te koelen in de zomer) kan dat de reikwijdte zelfs halveren, zo claimt het merk.

Rood en blauw geven twee verschillende ervaringen, claimt Ford.
Volledig scherm
Rood en blauw geven twee verschillende ervaringen, claimt Ford. © Ford

Door de inzittenden op een subtiele manier te beïnvloeden met de juiste interieurkleuren, moet dat effect dus drastisch worden teruggedrongen. Volgens Ford verbruikt de Transit door dit systeem 3,3 procent minder energie door slimmere koeling op hete dagen, terwijl hij met de verwarming op koude dagen 2,5 procent zuiniger is.

Smart Energy Concept

Ford test het effect van de verlichting met de speciale ‘Transit Smart Energy Concept’. Naast de rode (of blauwe) verlichting is de personenbus voorzien van enkele andere snufjes die energie moeten besparen: zo heeft de auto een warmtepomp die efficiënt met de beschikbare warmte omgaat, zijn alle tien de zitplaatsen uitgerust met stoelverwarming (dat bespaart veel warme lucht die moet worden rondgeblazen) en gaat de schuifdeur slechts voor de helft open zodat er minder warme of koude lucht ontsnapt. Dat laatste is vooral handig wanneer dit soort auto’s wordt ingezet als stadsbus.

Stoelverwarming en plexiglas moeten de warmte binnen houden
Volledig scherm
Stoelverwarming en plexiglas moeten de warmte binnen houden © Ford

Productieversie in 2021

Rondom de Duitse stad Keulen is Ford inmiddels bezig met de eerste winterse testritten. Welke systemen uiteindelijk op de productieversie van de volledig elektrische Transit (die naar verwachting in 2021 op de weg verschijnt) leverbaar worden, is nog even afwachten. Vooralsnog heeft de onlangs onthulde, eveneens elektrische Ford Mustang Mach E, nog ‘gewone’ interieurverlichting.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.