Volledig scherm
De elektrische step wordt een miljardenbusiness, voorspellen trendwatchers. © AFP

Elektrische step legaal in Duitsland, autofabrikanten liften mee op succes

Duitsland geeft vrij baan aan de elektrische step. Autofabrikanten en allerlei start-ups willen meeprofiteren van deze hype, die de binnensteden ontziet, maar ook zorgt voor veel letsel. In Nederland is de e-scooter nog altijd illegaal.

Het Duitse parlement stemde vrijdag in met het gebruik van elektrische scooters op zowel wegen als fietspaden. E-scooters met een topsnelheid van 20 kilometer per uur mogen worden gebruikt door personen van 14 jaar en ouder. Volgens vice-minister van Transport, Steffen Bilger, zal de wetgeving volgende maand van kracht worden.

Het baant de weg voor bedrijven als Bird Rides en Lime, maar ook Volkswagen, om voorsprong te nemen op de concurrentie. Ook de Zweedse mobiliteitsfirma Voi Technology gaat met de exploitatie van huurscooters in Duitsland beginnen. ,,Duitsland is tot dusverre de moeilijkste markt aan de kant van de regelgeving geweest”, zei Fredrik Hjelm, ceo van Voi.

Autofabrikanten zijn echter ook geïnteresseerd in deze markt, waarbij Volkswagen zijn Cityskater- en Streetmate-scooterconcepten al een paar maanden geleden in Genève heeft onthuld. De Duitse autofabrikant zei dat de Cityskater, met een bereik van 15 kilometer, tegen het einde van het jaar in de verkoop zal gaan. Ook Seat profiteert van de nieuwe regelgeving met zijn eXS KickScooter, evenals Ford, dat onlangs de firma Spin heeft overgenomen.

De Duitse fietsvereniging heeft al gelobbyd voor snelheidsbeperkingen voor de elektrische steps, net als voor nieuwe regels die voorkomen dat ze op trottoirs worden gebruikt. In Nederland zijn e-scooters nog altijd niet toegestaan op de openbare weg, ook al zouden ze volgens experts de drukte in binnensteden kunnen verminderen. Duitse artsen waarschuwen voor een enorme toename van het aantal gewonden door de komst van de steps.

  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association