Europese dieselauto’s stoten te veel stikstof uit
Veel dieselauto’s in Europa stoten te hoge hoeveelheden stikstof uit. Dat blijkt uit een overkoepelende beoordeling van testen en onderzoeken van de afgelopen jaren, die is uitgevoerd door de Amerikaanse ngo International Council on Clean Transportation (ICCT).
De beoordeling komt nadat het Hof van Justitie van de Europese Unie de definitie van een verboden manipulatie-instrument verduidelijkte, en zo de deur opende voor het vermoeden dat veel meer voertuigen zo’n instrument aan boord hebben.
Volgens de studie werden in zeker 77 procent van de tests op dieselauto’s in Europa verdachte niveaus van stikstofuitstoot vastgesteld, ,,wat wijst op het waarschijnlijke gebruik van een verboden manipulatie-instrument”.
Extreme uitstoot
Van de 1.400 tests die in gecontroleerde omgevingen werden uitgevoerd onder overheidstoezicht overschreed 85 procent van de tests op Euro 5-voertuigen en 77 procent van de tests op Euro 6-voertuigen de drempel voor verdachte emissies, aldus het ICCT. In overheidsproeven die in werkelijke omstandigheden werden uitgevoerd, lagen de percentages ongeveer even hoog.
Extreme uitstoot van stikstofoxide werd vastgesteld bij 40 procent van de tests, ,,wat aangeeft dat een verboden manipulatie-intrument bijna zeker aanwezig is”.
In enkele recente uitspraken verduidelijkte de EU-rechtbank de definitie van zo'n instrument. Het gebruik ervan wordt beperkt tot ,,alleen wanneer er onmiddellijk gevaar voor schade” is.
Recht op schadevergoeding
In een arrest van dinsdag oordeelde het Hof dat wie een voertuig heeft gekocht dat is uitgerust met verboden manipulatiesoftware, het recht heeft op schadevergoeding van de autofabrikant wanneer hij of zij hierdoor schade heeft geleden. Volgens het Hof zijn voertuigfabrikanten de koper verplicht een certificaat van overeenstemming af te geven. Dat document geeft de koper zekerheid dat het voertuig op het moment van fabricage voldeed aan alle regels. Het biedt de koper dus bescherming tegen een fabrikant die zijn verplichting niet nakomt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
auto-expert
Verlaging maximumsnelheid veroorzaakt meer luchtverontreiniging
-
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige. -
Dit is nu de bestverkochte auto ter wereld
Voor het eerst in de geschiedenis van de automobiel is een puur elektrische wagen de bestverkochte auto ter wereld. De Tesla Model Y werd in het eerste kwartaal va dit jaar 267.000 maal verkocht. Toyota domineert de rest van de top vijf. -
PREMIUM
Trekgewicht elektrische auto bij caravans vaak een probleem
Op vakantie met een elektrische auto vraagt om aanpassingen, zeker als je dat met de caravan wilt doen. Veel kleine en middelgrote elektrische modellen mogen helemaal geen aanhangwagen trekken om overbelasting van het chassis en de accu te voorkomen. -
Liège in plaats van Luik? No way! Nieuwe verkeersborden bij Antwerpen moeten weg
Bij Antwerpen is een peperdure nieuwe weg geopend, maar alle aandacht gaat naar vier verkeersborden: daar staat Liège op in plaats van Luik. En dat kan volgens de Vlaamse regering absoluut niet.
-
Pas op voor deze vijf oplichtingstrucs langs de Franse en Spaanse snelweg
-
-
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides. -
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen.