Ford moet 3 miljoen auto's terugroepen wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden.
Delen per e-mail
Ford heeft nu 30 dagen de tijd om een plan uit te werken om de getroffen eigenaars op de hoogte te brengen en het probleem om te lossen.
Volgens NHTSA zijn de modellen Ranger, Fusion en Edge, gebouwd tussen 2006 en 2012, getroffen, net als bepaalde types van de merken Lincoln en Mercury. De Japanse autobouwer Mazda moet eveneens 5.800 wagens terugroepen.
Beide bedrijven hadden beroep aangetekend tegen de terugroepingen, omdat het defect in de airbags volgens hen geen direct gevaar veroorzaakt voor de bestuurders en passagiers van de wagens.
In november moest de grootste Amerikaanse autobouwer General Motors ook al 5,9 miljoen wagens herstellen nadat NHTSA een beroep weigerde. Dat kostte GM 1,2 miljard dollar.
Ford heeft nog niet gereageerd op het nieuws.
Takata
Defecte airbags van Takata zorgen al jaren voor problemen in de auto-industrie en hebben geleid tot de grootste terugropeing van wagens ooit. Sommige airbags worden te gemakkelijk geactiveerd en projecteren stukken metaal door de wagens. Ze werden al gelinkt aan 29 doden en een flinke hoeveelheid verwondingen.
Het bedrijf heeft inmiddels een boete gekregen van een miljard dollar. Het airbagdebacle leidde tot het faillissement van Takata in 2017.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
‘Dit zijn de drie betrouwbaarste automerken’
De resultaten van het toonaangevende betrouwbaarheidsonderzoek van J.D. Power zijn weer binnen. Lexus pakt de koppositie weer terug en ook Kia doet goede zaken. -
91-Jarige topman van beroemd auto- en motorfietsenmerk stopt ermee
Hij wordt vaak bestempeld als de Koningin Elizabeth van de auto-industrie: Osamu Suzuki. Met zijn 91 jaar is hij nog altijd de hoogste baas van de beroemde Japanse fabriek van auto's, motorfietsen en buitenboordmotoren. Maar nu heeft Osama Suzuki te kennen gegeven dat hij later dit jaar wil terugtreden als bestuursvoorzitter van het bedrijf. -
De geur van nieuwe auto’s is lekker, maar er zit wel een heel naar luchtje aan
De geur van nieuwe auto’s is zo kenmerkend en blij makend, dat er zelfs luchtverfrissers bestaan die deze geur weer aan je auto kunnen toevoegen wanneer deze is verdwenen. Helaas kunnen de stoffen die deze lucht veroorzaken kankerverwekkend zijn, zo blijkt uit recent onderzoek. -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
De tv-komedianten Spaan en Vermeegen beschimpten Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook.
-
PREMIUM
Elektrische motorfiets is nog schaars en peperduur, maar ‘ook zó verslavend’
Ze hebben namen als Eva Ribelle en LiveWire, zijn enorm snel, muisstil maar helaas (nog) erg duur. Elektrische motoren zie je daarom nog niet veel rijden, maar zijn wel de overweging waard. -
Verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ kent deze keer drie winnaars
De Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 en Audi E-tron zijn alle drie gekozen tot Elektrische Auto van het Jaar. Zij zijn elk winnaar in een aparte categorie in de jaarlijkse verkiezing die georganiseerd wordt door de Vereniging Zakelijk Rijders, in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. -
PREMIUM
Deze familie heeft geel bloed: vader Richo (64) is wegenwacht, zoon Remco (33) is wegenwacht; kleinzoon Swen (4) later óók?
Richo (64) en Remco (33) Severs ademen de ANWB. Vader en zoon zijn zelf al jaren wegenwachten in de regio Utrecht. ,,Het zit in ons dna.” Maar daarmee houdt het gele bloed, zoals ze het zelf noemen, bij de familie Severs uit Harmelen nog lang niet op.