Geen grap: Opel roept 16.000 elektrische auto's terug wegens falende uitlaatgasmeting
Opel moet wereldwijd ruim 16.000 Opels Corsa-e terugroepen. De merkwaardige reden: de elektrische auto heeft problemen met de uitlaatgasmeting. Nogal vreemd voor een auto zonder uitlaat, maar regels zijn nou eenmaal regels.
Dat een fabrikant een model moet terugroepen vanwege een probleem is op zich niet nieuw. Maar soms zijn er gevallen die chauffeurs in verwarring brengen. Merkwaardiger dan een terugroepactie van Opel zal het echter niet snel worden: de elektrische Corsa-e moet terug naar de werkplaats vanwege een falende emissietest.
Compleet elektrische auto
De reden: ook bij elektrische auto’s moet de overheid volgens de wettelijke eisen te allen tijde een rollenbankmeting kunnen uitvoeren. Dat geldt ook voor de Opel Corsa-e, ook al stoot deze compleet elektrische auto geen uitlaatgassen uit.
16.605 auto's wereldwijd
Door een softwarefout van de Opel is het volgens een woordvoerder ‘onmogelijk om met de auto een testbankmeting uit te voeren om te bewijzen dat aan de emissievoorschriften werd voldaan’. De terugroepactie betreft 16.605 voertuigen die tussen oktober 2019 en mei 2022 zijn gebouwd.
Herstel duurt 45 minuten
,,We zijn in Duitsland al begonnen met het opzoeken van klanten om de software op de getroffen voertuigen bij te werken", aldus de Opel-woordvoerder. Het bezoek aan de werkplaats bij de erkende Opel Service Partner is gratis voor de klant en duurt ongeveer 45 minuten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
EU-voorstel: ook uitstootnormen voor elektrische auto's
Wie een elektrische auto heeft gekocht om het milieu te ontzien, zal verbaasd zijn over de plannen van de Europese Unie. Daarin worden ook emissie-eisen opgenomen voor elektrische auto's. -
Deze site weet direct je ideale bandenspanning
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
PREMIUMMijn Allessie
Henk (76) zoekt naar stippellijntjes op de landkaart en bedwingt elke berg met zijn Renault 16 TX uit 1978
Buiten is Henk de Vos (76) toch echt in Wassenaar maar in zijn garage waant hij zich in Frankrijk. Bien sûr, er staan binnen dan ook acht Renaults waarvan hij er één wel heel mooi vindt: de 16 TX uit 1978, die hij samen met een vriend vlakbij Toulouse vond en op een aanhanger naar Nederland bracht.
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
-
-
Duitsland wil alweer af van ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine
De enkele jaren geleden met veel bombarie geïntroduceerde milieuvriendelijke benzine E10 verdwijnt in Duitsland waarschijnlijk. Uitgerekend de milieu-minister wil de brandstof verbieden. -
INTERVIEW
‘Europese Unie maakt auto's onbetaalbaar’
Carlos Tavares, de topman van het grote Stellantis-autoconcern dat onder meer Opel, Peugeot, Fiat en Jeep voert, vreest dat nieuwe auto’s onbetaalbaar worden voor het grote publiek. Dat is voor een groot deel de schuld van ‘idioot strenge regels’ vanuit de Europese Unie, waarschuwt hij. ‘Persoonlijke mobiliteit dreigt een luxe te worden en dat mag niet gebeuren. Als ik nu autokoper was, zou ik in opstand komen.’