Volledig scherm
Gepimpt als de echte Bassie en Adriaan-auto, maar hartstikke nep. © BA

‘Geveilde Bassie en Adriaan-auto is nep’

Bassie en Adriaan zijn hoogbejaard, maar hun avonturen zijn nog steeds populair. Ook de rekwisieten uit hun films vinden aftrek bij de fans. ,,Maar die Bassie en Adriaan auto die nu geveild wordt is nep,’’ zegt Ina van Toor, de vrouw van Adriaan.

Beroemde auto’s doen het goed op veilingen. Er zijn altijd fans die de beurs trekken en veel meer dan de marktwaarde op tafel leggen. BVA Auctions veilt vandaag de ‘Bassie en Adriaan-auto’. Het gaat om een Honda Concerto uit 1993. ,,Hartstikke nep. Dat is de echte niet’’, zegt Ina van Toor. ,,Het is geen Honda Prelude.’’ In de films zijn de uitklapbare koplampen van Adriaans rode Honda Prelude voorzien van wimpers, bij de Concerto is dat niet het geval, die auto heeft normale vaste koplampen. ,,Ach we laten het maar zo. Het is al vaker voorgekomen dat er een nepauto te koop kwam.’’

Adriaan schrijft op zijn fanpagina op internet dat er maar twee rode Preludes zijn geweest. Eén werd (15 jaar oud) gestolen en de tweede is nog steeds in bezit van de acrobaat. Alles wat te koop komt zijn replica's

De verkoper levert er ook een in Bassie en Adriaan-stijl gepimpte caravan bij met onbekend bouwjaar. De verkoper heeft niet heel veel plezier van zijn schilderwerk. De combi werd uiteindelijk geveild voor 2250 euro.

Volledig scherm
© ANP Kippa
Volledig scherm
Een fan bij de echte Bassie en Adriaan-auto. © Roel Dijkstra
  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.