Goedkopere Porsche Taycan krijgt grotere actieradius
Porsche introduceert een nieuwe basisversie van de elektrische Taycan. De naamloze uitvoering komt een stapje onder de 4S op de menukaart te staan. Het is de eerste versie die voor minder dan een ton op de prijslijst staat, terwijl hij wel een grotere actieradius heeft dan de andere versies. De fabrikant heeft bezuinigd op de vierwielaandrijving.
Delen per e-mail
Porsche levert de Taycan momenteel in drie varianten. Aan de top staat de machtige 761 pk sterke Turbo S, die de Turbo van 680 pk en de 4S (430 pk) onder zich heeft. Porsche voegt nu een nieuwe versie aan het leveringsgamma toe, die de rol van instapmodel overneemt.
Hij heet simpelweg āTaycanā. De Nederlandse vanafprijs van dit type zit met ā¬87.200 fors onder die van de ruim ā¬110.000 kostend 4S. Daar hoort natuurlijk wel een heel andere aandrijflijn bij. De basis-Taycan is in tegenstelling tot zijn broertjes namelijk altijd achterwielaangedreven. Op de achteras zit een elektromotor die 326 pk (met Launch Control tijdelijk 408 pk) krachtig is als je hem combineert met het kleinste accupakket, dat een capaciteit heeft van 79,2 kWh.
Bereik 484 kilometer
De basis-Taycan is echter ook met het Performance Battery Plus-pakket verkrijgbaar, dat voorziet in een 93,4 kWh accupakket. Daarmee schopt de elektromotor op de achteras het tot 380 pk (met Launch Control tijdelijk 476 pk). De Porsche Taycan met 79,2 kWh accupakket heeft een rijbereik van 431 km. Met 93,4 kWh bedraagt de WLTP-actieradius 484 kilometer. Daarmee heeft de basis-Taycan de grootste actieradius in de reeks. Voorheen was die eer weggelegd voor de 4S met Performance Plus-accu (466 kilometer).
Het accupakket is met een laadvermogen van tot 270 kW (Performance Battery Plus) vol te laden. Daarin verschilt hij niet van de overige uitvoeringen. De achterwielaangedreven Taycan sprint in 5,4 seconden naar de 100 km/h, ongeacht welke batterij er in de bodem zit. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid, die ligt voor de basis-Taycan in alle gevallen op 230 km/h. Vanbuiten is de instap-Taycan van zijn krachtigere broertjes en zusjes te onderscheiden dankzij speciale 19-inch āTaycan Aeroā-wielen, waarachter zich zwarte remklauwen schuilhouden. De eerste exemplaren worden in maart bij de Nederlandse dealers verwacht.
Interesse in een tweedehands Porsche Taycan? Op Gaspedaal.nl staan er 75 te koop. Klik hier voor het aanbod.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Leeuw overleeft het nieuwe merklogo van Peugeot
Peugeot heeft een nieuw merklogo gepresenteerd. Een leeuw blijft natuurlijk altijd een leeuw, maar de koning der dieren kan op vele manieren worden getekend. -
AUTOTEST
Test Porsche Taycan 4S: elektrisch en toch een echte Porsche
De volledig elektrische Porsche Taycan is nu ook leverbaar als 4S: fractioneel minder snel, maar ook veel goedkoper. Je mist het extra motorvermogen geen moment. -
Amerikaanse autohandelaren ādumpenā schadeauto's steeds vaker in Europa
Er worden steeds meer gebruikte auto's vanuit de Verenigde Staten naar Europa gehaald. En met veel van die auto's is iets mis, zo blijkt. -
Elon Musk vangt bot bij Joe Biden en begint charmeoffensief bij Poetin
De uitnodiging van Elon Musk aan de Russische president Poetin voor een gesprek, volgt op een nederlaag van de Tesla-topman bij de nieuwe Amerikaanse president Joe Biden. Musk was furieus toen Biden een plan van hem afwees: ,,Waarom vecht je er niet voor?āā -
Video
Porsche toont voor het eerst zijn āmislukteā modellen
In Porsche Unseen gunt designchef Michael Mauer ons een blik in de geheime garage van het Duitse sportwagenmerk. Daarin staan veel auto's die nooit het productiestadium hebben gehaald.
-
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de āauto voor de gewone manā
Het legendarische cabaretduo Koot & Bie beschimpte Opel eind vorige eeuw nog door het een auto āvoor de gewone manā te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
PREMIUM
Ergernis over wildgroei aan rotondes: āHoe heeft iemand dit kunnen bedenken?ā
Rotondes zorgen dat het verkeer veiliger en vlotter doorstroomt. Maar met de wildgroei aan rotondes groeit ook de verwarring, want elke soort rotonde lijkt zān eigen voorrangsregels te hebben. Hoe zit dat? -
VIDEO
Wereldrecord: Nederlander rijdt 210 rondes driftend over circuit
De elektrische Porsche Taycan drift het Guinness World Records-boek binnen. Dit model verbrak op de Duitse Hockenheimring het record voor de ālangste drift met een elektrisch voertuigā.