Voor moderne, hoge auto's als SUV's zouden de ouderwetse eisen al achterhaald zijn. SUV's zijn veel zwaarder dan de normen die aan een vangrail worden gesteld en ze zouden er sneller overheen kunnen schieten, zoals hier bij een aanrijding in Nieuwegein.
Volledig scherm
Voor moderne, hoge auto's als SUV's zouden de ouderwetse eisen al achterhaald zijn. SUV's zijn veel zwaarder dan de normen die aan een vangrail worden gesteld en ze zouden er sneller overheen kunnen schieten, zoals hier bij een aanrijding in Nieuwegein. © Michiel van Beers

Help, de moderne auto is te zwaar voor de vangrail

Vangrails kunnen de ernstige gevolgen van ongevallen verminderen door te voorkomen dat voertuigen van de weg raken. Maar omdat de rails zijn gemaakt volgens compleet verouderde voorschriften, is de bescherming voor moderne auto's ondermaats.

  1. Waarom hebben verkeerslichten nog steeds drie lampen?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom hebben verkeers­lich­ten nog steeds drie lampen?

    ‘Een verkeerslicht bevat drie lampen boven elkaar, maar is het niet eenvoudiger om één lamp te maken die de kleuren groen, oranje en rood kan laten zien?’ vraagt lezer Frans van der Waals in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dit moet met de huidige led-techniek geen probleem zijn. Het is goedkoper, omdat er minder materiaal nodig is en de constructie wordt er ook lichter door. Is er ooit aan gedacht om van de traditionele vormgeving af te wijken?’