Het aller-aller-allerfijnste voor de fietser? Een vrijliggend fietspad
Opvallend: er komen meer fietsers om in het verkeer dan automobilisten. En de drukte op het fietspad neemt alleen maar toe. Wat maakt het leven fijn voor fietsers?
Het zal toch niet waar zijn?! Het licht staat best lang op groen, maar gaat weer op rood zonder dat er zelfs maar beweging komt in de zaak. Een vrouw moppert als een voorwiel haar kuit aantikt. Een stroom bakfietsen, fietsen, e-bikes, scooters en brommers van rechts en een vergelijkbare stroom van links klonteren samen in een ongemakkelijke brei voor het licht voor rechtdoor. Tegen de tijd dat het weer op groen schiet, is de situatie nauwelijks veranderd. Het oplossend vermogen lijkt hier, op dit drukke kruispunt, de weg kwijt. Maar het is overal een beetje zo in de grote stad R. Het meest verwonderlijke: de waarneming is niet vanuit de auto gedaan, maar gewoon vanaf de fiets.
De situatie is herkenbaar. Het fietspad is overvol met allerlei ongelijksoortige vervoersmiddelen: fietsen, scootmobielen, e-bikes in alle soorten en maten, steps, bakfietsen, snor- en bromscooters ā horen die niet eigenlijk op de rijbaan voor Āautoās, hoe zat dat ook alweer?
Het aller-aller-allerfijnste is vrijliggend fietspad. Nog fijner is het als dat āsolitairā ligt en niet langs een drukke weg
De leeftijden en vaardigheden van al die gebruikers verschillen, net als de snelheden van hun voertuigen. Op het fietspad lijkt ook meer mogelijk dan vroeger: steeds vaker met twee rijrichtingen ā alsof verkeerd rijden wordt gedoogd. Geen wonder dat veel ouders hun kinderen niet meer zelf naar school laten fietsen, en met hun SUVās bij de scholen voor weer nieuwe gevaarlijke verkeerssituaties zorgen.
Slachtoffers
Van de 582 doden bij verkeersongevallen vorig jaar, stierven er 137 achter het autostuur en 38 als passagier in een auto. Er verongelukten echter 207 fietsers (onder hen zeker 80 e-bikers), 49 bromfietsers, inclusief berijders van speed pedelecs, want deze vorm van fiets telt als bromfiets (bron: Centraal Bureau voor de Statistiek, CBS) en de 32 bestuurders van een scootmobiel. Nog meer cijfers van het CBS: het overgrote merendeel van de ongelukkigen is man; de helft van de verkeersdoden is 60 jaar of ouder en zij hebben relatief vaak een fietsongeval. Eerlijk is eerlijk: het aantal verkeersdoden halveerde wel sinds 2000, bij een Ābevolking die groeide.
De Fietsersbond ā partner van de ADR Fietstest ā zet zich in voor fiets en fietser. De vereniging is ook ās lands grote verzamelaar van data over de infrastructuur voor fietsers. Sinds 2006 poetsen honderden vrijwilligers dagelijks aan de Routeplanner van de Fietsersbond. Dankzij hen weten we dat er nu 37.000 km fietspad ligt in Nederland, bijna een keer de aarde rond, en waar het lekker doorrijdt of waar de tegels los liggen. Volgens Esther van Garderen van de Fietsersbond levert dat interessante informatie op: ,,We weten hierdoor wat fietsers belangrijk vinden en als veilig ervarenāā, zegt de directeur. ,,Vooral vrijliggende fietspaden met zo min mogelijk verkeershinder. Ook goed glad wegdek dat goed onderhouden wordt, is belangrijk. Die rustieke klinkertjes zijn hartstikke mooi, maar op drukke fietsroutes zijn je billen blijer met glad asfalt dat Āminder trilt.ā Gaten en boomwortels zijn volgens de Fietsersbond Ābekende boosdoeners voor het Āwegdek.
Vrijliggend fietspad
Het aller-aller-allerfijnste is vrijliggend fietspad. Nog fijner is het als dat āsolitairā ligt en niet langs een drukke weg. Op Texel na vind je alle waddeneilanden in de top-10. Maar ook waar minder ruimte is kan het goed gaan: Schiedam, Zoetermeer en Lansingerland hebben de roep van de fietsers begrepen.
Asfalt en beton klinken in de Āregel niet als een aanbeveling, voor een fietspad is zoān glad wegoppervlak ideaal. Hoe meer, hoe beter. Verkeershinder is volgens de Fietsersbond āoponthoud en/of gevaar als gevolg van de fysieke aanwezigheid van het overige verkeerā. Dat kan bestaan uit rijdende of (fout) geparkeerde autoās, brommers, Āandere fietsers, voetgangers of een combinatie hiervan.
In grotere steden veroorzaken verkeerslichten 84 procent van het oponthoud van fietsers. Het is een van hun grootste ergernissen. ,,Het klinkt kortāā, zegt Esther van Garderen, ,,maar 90 seconden wachten voor een verkeerslicht ervaren we echt als heel lang. Duurt het nog iets langer, dan gaan mensen ervan uit dat de lichten niet werken en zoeken ze een andere oplossing. Als je fietsers sneller groen geeft, dan is dat voor iedereen veiliger.āā
Tips aan de gemeenten van de Fietsersbond op dit punt: geef fietsers altijd groen licht als er geen Āander verkeer is. Geef ze prioriteit als ze een kruispunt naderen. Geef fietsers twee keer groen in een Ācyclus van verkeerslichten. Bij een test in Tilburg liep de gemiddelde wachttijd daardoor voor de fietsers met de helft terug; voor de automobilisten nam deze met āmaarā 15 procent toe. Ook mogelijk: geef alle fietsers tegelijk groen licht. Ze kunnen zelfs diagonaal oversteken als ze linksaf moeten op een kruispunt, ander verkeer is daar als je het goed regelt immers niet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: āUw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bankā
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiƫnten die hem raken. -
Verrassend: deze dure SUV was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld
De Toyota RAV4 was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld. De SUV verwees een andere Toyota naar de tweede plaats. Het Japanse merk staat met maar liefst vier modellen in de top 10. -
PREMIUMMet video
Aantal autodiefstallen fors toegenomen: vooral eigenaren van auto met ākeyless entryā moeten opletten
Het aantal autodiefstallen en inbraken uit auto's is de eerste vijf maanden van dit jaar fors toegenomen, blijkt uit cijfers van de politie. Verzekeraar Interpolis en het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) herkennen de trend. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas.
-
Deze bestelwagen is sneller dan een Bugatti
Ford heeft afgelopen weekend een Ford Transit-bestelwagen onthuld die sneller accelereert van 0 tot 100 kilometer per uur dan een Bugatti Chiron-hypercar. -
In deze stad kun je de loterij winnen door je aan de snelheid te houden
In Zweden kun je de loterij winnen door de snelheidsbeperkingen in de zone 30 te respecteren. Het idee werd geopperd door een parlementslid en het werkt, want de gemiddelde snelheid daalde in zeer korte tijd van 32 naar 25 kilometer per uur. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Bram (22) ruilde een Golf cabrio in voor deze groene rakker: āAch, in het felroze had ik ām ook gekochtā
Bram Haverkort (22) uit Hoornaar kocht vorig jaar een groene Fiat, nadat de Golf Cabrio een beetje te duur werd voor zijn studentenbestaan. ,,Die auto deelde ik met mijn moeder, maar deze is wel echt van mij.āā Ćcht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ājaā zeggen. Zij houden van hun auto.