Volledig scherm
© Polestar

Het lijkt Tesla wel: intekenen op ravissante Polestar 1 kan, maar de prijs weet niemand

Polestar begon ooit als Volvo's huistuner, maar is inmiddels uitgegroeid tot zelfstandig elektrisch automerk. De 600 pk sterke Polestar 1, de allereerste auto van het merk dat op de autoshow van Genève zijn debuut beleeft, is alleen al qua vormgeving een schot in de roos. Intekenen op dit model kan vanaf 13 maart.

Polestar moet de komende jaren uitgroeien tot een van de grootste sportieve elektromerken. Het eerste product, de Polestar 1 oogt niet alleen fabelachtig, maar is ook nog eens bloedsnel. Twee elektromotoren die achterin de auto liggen, produceren samen 218 pk met een geschatte puur elektrische reikwijdte van 150 kilometer. De voorwielen worden aangedreven door een 2,0 liter viercilinder motor, die het totaal aantal paardenkrachten op 600 brengt en het koppel op 1.000 Newtonmeter.

Volledig scherm
© Polestar

Aanbetaling

Nederland is een van de eerste landen die de plug-in hybride halverwege volgend jaar geleverd krijgt, dus dat is goed nieuws. Maar het is nog steeds onduidelijk  hoeveel de auto gaat kosten. Wanneer je dat van ondergeschikt belang vindt, kun je vanaf 13 maart een aanbetaling doen van 2.500 euro. In ruil daarvoor kom je in de wachtrij voor een pre-order. Mocht je dat laatste uiteindelijk toch niet willen, dan wordt je geld teruggestort. Lijkt verdacht veel op de verkooptactiek van Tesla, maar dat zal toeval zijn. 

Volledig scherm
© Polestar

Nog twee modellen

Polestar geeft aan dat al 6.000 geïnteresseerden zich gemeld hebben voor de grote coupé en dat ze van plan zijn er slechts 500 per jaar te maken. De productiestart staat gepland voor halverwege 2019. Klanten kunnen de auto kopen, maar ook kiezen voor een leaseconstructie van twee of drie jaar. Na de Polestar 1 volgt halverwege volgend jaar de Polestar 2 – een volledig elektrische concurrent voor de Tesla Model 3, gevolgd door een elektrische SUV. Polestar staat weliswaar los van Volvo, maar blijft toch lid van de familie, net zoals bijvoorbeeld Mercedes en AMG. Alle modellen worden gebouwd in een nieuwe fabriek in China.

Volledig scherm
© Polestar