Volledig scherm
© RV

‘Hoe kan het dat batterijen in elektrische auto's veel langer meegaan dan in smartphones?’

VRAAG & ANTWOORD,,Ik begrijp niet hoe autofabrikanten kunnen zeggen dat de batterijen van een elektrische auto minimaal acht jaar lang meegaan. In smartphones is het meestal na twee, drie jaar wel gedaan met de batterij”, meldt lezer S.J. in ’t Veld. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,De batterij van een smartphone is relatief klein, want de telefoon moet zo klein, plat en licht mogelijk zijn. Om te voorkomen dat de batterij daardoor gauw leeg raakt, kun je hem volledig op- en ontladen en dat gaat ten koste van de levensduur. Bij de smartphone wordt dit voor lief genomen, want vervangen van de batterij is relatief goedkoop.

Bij een auto gaat het echter om vele duizenden euro’s en is het vervangen ook ingewikkelder. Daarom kun je het batterijenpakket van een auto nooit volledig leeg trekken en ook niet volledig opladen. Er wordt een marge aangehouden van al gauw 10 tot 20 procent. Verder bevat het batterijsysteem intelligente technologie die bijvoorbeeld de optimale temperatuur regelt voor betere prestaties en een langere levensduur.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.