‘Hoe reageert trajectcontrole om 19.00 uur op hogere snelheid?’
VRAAG & ANTWOORD,,Wanneer je in een trajectcontrole rijdt en het wordt 19.00 uur, kun je dan vanaf dat moment 130 km/u gaan rijden?”, vraagt lezer R. van der Vies. ,,Dus als je met 100 erin rijdt en met 130 eruit, is het systeem dan zodanig afgesteld dat het hier rekening mee houdt?”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Daar wordt inderdaad rekening mee gehouden, leert navraag bij het Openbaar Ministerie. Bij een wijziging van de snelheid geldt een pardontijd van 5 minuten vóór de wijziging, tot 5 minuten na de wijziging. In die periode, in dit geval dus van 18.55 tot 19.05 uur, worden geen overtredingen geregistreerd door het trajectcontrolesysteem.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Help, het dashboard van mijn auto flitst en piept!’
,,In mijn Toyota Yaris heb ik bij een bepaalde kruising in mijn woonplaats al meerdere keren een rode flits in mijn dashboard gezien en dat ging gepaard met een scherp, fluitend geluid. Het is een fractie van een seconde, maar zeker de eerste keer schrok ik hier erg van. Wat kan dit zijn?”, vraagt lezer E. Droogendijk in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Verbieden, die lichtgevende reclameborden langs de weg’
,,Zou het mogelijk zijn om niet meer van die opvallende, lichtgevende en bewegende reclameborden langs snelwegen te plaatsen?”, vraagt lezer Y. Bayer-Bink in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ,,Dit is voor migrainepatiënten en andere weggebruikers enorm irritant en kan tot gevaarlijke situaties leiden.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom gaan airbags soms onnodig af?’
,,Waarom gaan airbags af op de passagiersplek als daar niemand zit?”, vraagt lezer Willem Schäperkötter in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ,,Het gevolg: veel onnodige schade, zoals een kapot dashboard en vaak een gebroken voorruit. Waarom bieden automakers niet de mogelijkheid om airbags uit te schakelen als er niemand zit? Er zit immers ook een sensor in de stoel die waarschuwt als daar iemand zit die zijn veiligheidsgordel niet om heeft.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM
Drie jaar cel voor ‘aanslag richting politie’ op snelweg met 160 kilometer per uur
Een 41-jarige Fransman heeft donderdag bij de rechtbank in Breda drie jaar cel en een rijverbod van vijf jaar gekregen. Hij ramde op 29 augustus vorig jaar met 160 kilometer per uur tegen een politieauto aan op de A16 bij Breda.
-
VIDEO
Hyundai prijst Ioniq 5: wat biedt deze slimme stroom-SUV voor €43.500?
Hyundai heeft de prijzen van de Ioniq 5 bekendgemaakt. De veelbelovende elektrische gezinsauto, die komende zomer leverbaar wordt, kost minimaal €43.500. Daarmee ligt de vanafprijs iets lager dan bij de (technisch vergelijkbare) Kia EV6. Hoog tijd voor een directe vergelijking tussen de twee nieuwe stroomkoningen uit Korea. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom heeft een auto eigenlijk nog een toerenteller?’
,,Elke auto wordt met een toerenteller geleverd, maar wat is eigenlijk het nut daarvan?’’ vraagt lezer Wim van Huffelen in de wekelijkse vraag & antwoordrubriek van onze autoredactie. ,,Ik rijd al meer dan vijftig jaar auto en heb er nog nooit naar gekeken.’’ -
fotoreportage
Een pandemie? Daar is op de autoshow van Sjanghai weinig van te merken
Op de autoshow van Sjanghai lijkt de wereldwijde pandemie ineens ver weg. Nota bene in het land waar het coronavirus ooit zijn verwoestende werking begon, vindt deze week een internationale autotentoonstelling plaats die doet vermoeden dat de pandemie allang achter de rug is.