Volledig scherm
© Wikimedia

Hoe snel moet je rijden in een cabrio om droog te blijven?

In de regen rijden in een cabriolet met geopend dak is geen pretje. Dus stelden we ons de vraag: is het mogelijk om droog te blijven door sneller te rijden? 

De mannen van de website Drivetribe vroegen zich hetzelfde af en deelden hun bevindingen via een video op hun YouTube-kanaal. Presentator Mike begint met uitleggen dat er twee soorten luchtstromen zijn - laminair en turbulent. Laminaire lucht is langzame, lagedruklucht, terwijl turbulente lucht snelle hogedruklucht is.

De luchtlaag die in contact komt met de carrosserie van een auto wordt de grenslaag genoemd. De bovenkant van het voorruitframe, waar de carrosserie abrupt stopt, wordt het scheidingspunt genoemd. Op dit punt wordt de lucht erg turbulent en naarmate je sneller rijdt, neemt het gebied met turbulente lucht boven het passagierscompartiment toe.

Mike legt uit dat de snelheid waarmee je moet rijden om droog te blijven, afhangt van de vorm van de auto. Of meer specifiek: de hoek van de voorruit. Auto’s zoals de Mazda MX-5 met een steilere voorruit kunnen genoeg turbulentie genereren om de regen bij lagere snelheden af ​​te buigen, al bij snelheden vanaf ongeveer 70 km/u. Aan de andere kant moeten meer gestroomlijnde auto’s met bijna vlakliggende voorruiten, zoals de Ferrari Portofino, sneller gaan om hetzelfde resultaat te bereiken.

Sommige Mercedes-Benz cabrio’s maken gebruik van winddeflectors aan de bovenkant van de voorruit. Deze maximaliseren de laminaire luchtstroom en zorgen ervoor dat turbulente lucht uit de cabine stroomt. Bij een regenbui kunnen ze je ook lange tijd droog houden zolang je maar blijft rijden. Uiteraard kom je ooit bij een verkeerslicht uit en dan is de lol voorbij. Maar vanaf zo'n 80 km/u zit je droog in de meeste cabrio's bij een normale regenbui.

Volledig scherm
© Mercedes-Benz

Bron: Drivetribe op YouTube