Hulpverleners te laat bij ongevallen door omslachtige noodoproepen
De verplichte, automatische noodoproep in auto's werkt vaak te omslachtig. Autofabrikanten weigeren eCall standaard in te voeren en brengen de automobilist liever in verbinding met hun eigen callcenter. Bij een ongeval gaan zo kostbare minuten verloren, concludeert de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB.
Delen per e-mail
De ADAC heeft geïnventariseerd in hoeverre het systeem met de naam eCall effectief is, ruim twee jaar nadat het in de Europese Unie wettelijk verplicht werd. Doel van het systeem is dat bij een ongeval de auto zélf 112 belt en de alarmcentrale meteen op de hoogte brengt van de ernst van het ongeval en de locatie. Dat gebeurt op basis van gps-plaatsbepaling en data van crashsensoren die bijvoorbeeld in verbinding staan met de airbags.
De Duitse automobilistenclub constateert nu dat veel autofabrikanten nog steeds weigeren eCall standaard in hun auto's in te voeren. Als de automobilist dat toch wil, zal hij terug naar de dealer moeten en daar expliciet om moeten vragen. In de praktijk doet bijna geen consument dat. Sterker nog, er is bijna geen autokoper die weet welk systeem er nou precies in de auto actief is. Die informatie wordt niet actief gedeeld.
Onacceptabel
De ADAC vindt het onacceptabel dat het systeem, dat al op 31 maart 2018 verplicht werd, nog steeds niet standaard is in nieuwe auto's. De organisatie checkte dit bij meer dan 30 autofabrikanten. Formeel mogen zij eCall omzeilen: de Europese regels verplichten weliswaar een automatische noodoproep, maar stellen niet dat dat het per se eCall moet zijn.
Autofabrikanten hebben er baat bij om zoveel mogelijk zelf met hun klanten te communiceren. Niet alleen bij ongevallen, ook bij pech of bij onderhoud willen zij zoveel mogelijk zelf inzicht in de data van de klant. Op die manier kunnen zij er ook commercieel van profiteren.
Maar, stelt de ADAC, als hulpverleners pas gealarmeerd worden nadat de auto eerst de autofabrikant heeft gebeld, gaat er kostbare tijd verloren. Bovendien bestaat het risico dat de melding van de autofabrikant aan de hulpverleners fout of onvolledig is, met alle gevolgen van dien. eCall stuurt razendsnel onmiddellijk alle benodigde data door naar de 112-centrale. Dat werkt veel sneller en doeltreffender, meent de ADAC. Belangrijk bij een ongeval op de snelweg is bijvoorbeeld in welke rijrichting de crash heeft plaatsgevonden.
Niet gratis
De ADAC stoort zich er ook aan dat de automatische noodoproep bij sommige autofabrikanten deel uitmaakt van een online -abonnement. Daarin zijn dan bijvoorbeeld ook online verkeersinformatie of de actuele prijzen bij tankstations inbegrepen. Zo'n online-abonnement is vaak gratis bij aankoop van de auto, maar na een, twee of drie jaar moet ervoor worden betaald. Automobilisten die daar vervolgens niet voor kiezen, verliezen de online diensten en dus ook het automatisch noodoproepsysteem.
Opvallend is dat met name Duitse automerken halsstarrig zijn en eCall ontwijken. ADAC-directeur Karsten Schulze: āeCall zou vanaf de fabriek ingesteld moeten zijn. En als dat niet het geval is, moeten consumenten snel en gemakkelijk zelf van dienst kunnen wisselen. eCall is een betrouwbaar Europees noodproepsysteem, waar de consument recht op heeft.āā
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Joe Biden heeft een haat-liefdeverhouding met auto's
De man die vandaag wordt beƫdigd als president van de Verenigde Staten komt uit een autofamilie en is een echte petrolhead. Helaas speelde een auto ook de hoofdrol in het meest tragische hoofdstuk uit zijn leven. -
VRAAG & ANTWOORD āWaarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?ā
,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?ā, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ās winters zie ik veel autoās met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?ā -
Man koopt splinternieuwe sportwagen voor zijn 90ste verjaardag
Chuck Cook, een 89-jarige luchtmachtveteraan uit Florida, heeft zichzelf voor zijn 90ste verjaardag een bloedrode Corvette C8 cadeau gedaan. -
Auto schuift van A2 en belt zelf 112, bestuurder zwaargewond
De brandweer Amsterdam Amstelland heeft vanmorgen vroeg via het veiligheidssysteem eCall, waarbij een auto na een ongeluk automatisch contact opneemt met de 112-centrale, een bestuurder gevonden die op de A2 van de weg was geraakt. De automobilist was zelf niet in staat om te praten. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers.
-
āNieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainmentā
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
āLevensgevaarlijkeā actie van voetgangers op de A27 loopt met een sisser af
Medewerkers van Rijkswaterstaat zagen vrijdagavond tot hun verbazing op camera twee voetgangers doodleuk oversteken op de A27. Ter hoogte van tankstation Scheiwijk in Hoogblokland, tussen Gorinchem en Noordeloos, betraden ze de snelweg. āDit had heel anders kunnen aflopen.ā -
AutodiefstalBarometer Deze 10 automodellen werden vorig jaar het meest gestolen
Het aantal autodiefstallen is vorig jaar met bijna vijf procent gedaald, meldt Interpolis in zijn nieuwe AutodiefstalBarometer. De Volkswagen types Golf en Polo worden het vaakst gestolen, SUVās van Toyota zijn de snelste stijger op de inbraakranglijst.