‘Kan een autoband verwisselen niet veel sneller, zoals in de Formule 1?’
VRAAG & ANTWOORD‘In de autosport verwisselen ze in drie seconden een autowiel’, aldus lezer Leo Steijn in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als ik een lekke band heb, ben ik een half uur bezig. Kan dat systeem uit de autosport niet op personenauto’s worden toegepast? Je kunt dan eerder je weg vervolgen en dat is ook belangrijk gezien de gevaarlijke situatie langs snelwegen.’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Ik begrijp heel goed dat u met enige afgunst kijkt naar de pitstops in de Formule 1. Maar hun werkwijze is onmogelijk toe te passen bij gewone auto’s. In de autosport staat een langdurig getraind team van professionals klaar om het wiel te wisselen. Ook het gereedschap dat zij gebruiken is lastig in de kofferbak van je auto mee te sjouwen. Overigens is het bij een lekke band langs de levensgevaarlijke snelweg sowieso verstandiger om meteen achter de vangrail te gaan staan en een pechhulpdienst te bellen.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Is elektrisch rijden gunstiger als je alleen korte autoritten maakt?’
‘Mijn vrouw heeft een Kia Picanto om naar haar werk te rijden, maar die is binnenkort aan vervanging toe’, aldus lezer Sander van der Zijden in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zij rijdt ongeveer 14 kilometer enkele reis en dat 3 tot 4 keer per week. Is het bij deze kleine afstanden niet goedkoper en milieuvriendelijker om een elektrische auto te kopen?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Cuppen van autobanden komt ook door versleten schokdempers’
‘Laatst schreef u in deze rubriek over het cuppen van autobanden. Ik wil graag even wijzen op een van de belangrijkste oorzaken daarvan: versleten schokdempers en de daarmee vaak gepaard gaande, gebroken spiraalveren’, aldus lezer Peter Leijtens. -
PREMIUM7
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waar zijn de wissers en sproeiers voor de koplampen gebleven?’
‘Vroeger zag je auto’s met koplampwissers; Saab had ze, Volvo en zelfs de Simca 1308’, aldus lezer René van Egmond in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Later zag je auto’s met hogedruk koplampsproeiers. Nu zie je die niet meer. Alsof de lampen tegenwoordig niet meer vuil kunnen worden. Wat is de reden van het verdwijnen van die wissers en sproeiers?’
-
1,82 seconden
Verstappen verbreekt eigen record van snelste pitstop ooit
Max Verstappen heeft tijdens zijn triomftocht in de Grote Prijs van Brazilië de snelste pitstop ooit gemaakt in de Formule 1. Zijn eerste bandenwissel tijdens de race op circuit Interlagos van São Paulo ging in welgeteld 1,82 seconde. -
-
-
Reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto’s op veerboten?
Na de ramp met de Felicity Ace, die zonk nadat vermoedelijk een elektrische auto vlamvatte, is er discussie ontstaan over de vraag of e-auto's wel veilig genoeg zijn om mee te nemen op veerboten. Uitgerekend een Noorse rederij heeft nu als eerste een verbod aangekondigd. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen?