Kim rijdt met ‘ster’, maar hoe komt hij aan zijn gepantserde limousines?

videoZe zijn niet te missen, de glanzend zwarte en zwaar gepantserde limousines waarin de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un zich laat rondrijden tijdens zijn staatsbezoek aan Rusland. Een wereldleider waardig laat hij de kostbare voitures intreinen vanuit Pyongyang. Maar waar bij Amerikaanse en Russische presidenten precies duidelijk is waar respectievelijk The Beast en de Kortezh vandaan komen, tast de wereld bij Kim in het duister. 

De Duitse automaker Daimler-Benz, die de kapitale statiekarretjes van de Grote Leider maakt, heeft geen idee hoe de Noord-Koreaan eraan komt. Naar eigen zeggen doen de Duitsers geen zaken met Kim. Ook bij eerdere politieke ontmoetingen liet hij zich, geflankeerd door een meerennende ploeg beveiligers, in de verlengde Mercedessen zien. Gek genoeg zou je verwachten dat Kim, onder het geldende handelsembargo, een in eigen land gebouwde Pyeonghwa onder de leiderskont zou hebben.

Tot Kim zijn kernwapenplannen aan de wilgen hangt, ligt de handel in luxegoederen, waaronder verlengde en gepantserde limousines, met Noord-Korea aan banden. Toch stonden op het station van Vladiwostok twee glimmende Mercedes Maybachs op hem te wachten. Een van het type S600 Pullman Guard en een S62. De Pullman kennen we al van Kims bezoek aan Singapore in juni vorig jaar en zijn trip naar het Hanoi in februari en kost pakweg anderhalf miljoen. De S62 gaat voor ongeveer de helft over de toonbank.

Lees verder na de foto

Volledig scherm
Vanuit zijn ‘eigen speciale plekje’ zwaait Kim Jong-un naar de wereld en heeft niets te vrezen. © AP

‘We hebben geen idee’

,,We hebben absoluut geen idee hoe deze voertuigen in Noord-Korea terecht zijn gekomen’’, zegt Daimler-woordvoerder Silke Mockert in een verklaring. ,,Het in overeenstemming met de wet exporteren van producten is voor Daimler een fundamenteel onderdeel van verantwoord en correct ondernemerschap.’’ Het in Stuttgart gevestigde bedrijf is een van 's werelds grootste en meest prestigieuze autobouwers als het op luxe personenwagens aankomt en de allergrootste op het gebied van zware vrachtauto's. 

,,Ons bedrijf heeft al meer dan vijftien jaar geen zakelijke contacten met Noord-Korea en volgt de Europese en Amerikaanse handelsembargo's strikt’’, vervolgt Mockert. ,,Om leveringen aan Noord-Korea en zijn ambassades wereldwijd te voorkomen, heeft Daimler een streng exportcontrolesysteem opgezet.’’ Daimler heeft echter geen vinger in de pap als het aankomt op het doorverkopen van zijn auto's door derden, laat de woordvoerder weten. Het feit dat Kim toch over twee limousines beschikt, toont pijnlijk de gaten in de internationale sancties aan.

Lees verder na de foto

Volledig scherm
Onder het internationale handelsembargo zou Kim helemaal geen Maybach kunnen hebben. © AP

Een speciaal eigen plekje

Terwijl de rest van de wereld zich afvraagt hoe Kim aan die dikke bakken komt, heeft hij achter het centimeters dikke glas- en plaatwerk van zijn 6,5 meter lange en 5000 kilo zware Maybach niets te vrezen. De wagen is bovendien uitgerust met de modernste communicatie- en entertainmentsnufjes. Gezeten in de lederen fauteuils van zijn Pullman blijft Kim, volgens het verkooppraatje van Daimler, ‘volledig in contact met de rest van de wereld’ en kan hij genieten van ‘de luxe en het comfort van een zeer speciaal eigen plekje’ in diezelfde wereld. 

Ondanks Daimlers pogingen om vooral niet als Kims hofleverancier te worden gezien, is het een saillant detail dat Mercedes met ster op het lijstje van 's werelds alleenheersers en dictatoren staat. De Mercedes-Benz 600, een uiterst luxueus voertuig van het merk dat tussen 1963 en 1981 werd geproduceerd, was bij hen bijzonder in trek. De Iraakse dictator Saddam Hoessein, de Roemeense leider Nicolae Ceausescu en de Filipijnse oud-president Ferdinand Marcos hadden allemaal een 600 in hun garage staan. 

Volledig scherm
Een Russische erewacht vergezelt de limousine van Kim Jong-un in Vladiswostok. © AP