Klassiek sportwagenmerk staat op uit de dood: V12 hybride met 1000 pk
Het Franse automerk Delage verdween in 1953, maar maakt nu een glorieuze comeback met een 1000 pk sterke, hybride supersportwagen. Het afstelwerk werd gedaan door voormalig F1-wereldkampioen Jacques Villeneuve.
Het bedrijf Delage Automobiles is opnieuw opgericht en produceert 67 jaar nadat de laatste Delage de fabriek in Frankrijk verliet een nieuw model. De nieuwe supercar, genaamd D12, krijgt een V12-motor om de droom van oprichter Louis Delage te verwezenlijken.
Hij wilde ooit een V12-model bouwen, maar het kwam er nooit van. Nu dus wel, maar dat is niet het enige. De fabriek omschrijft de auto als ‘een Formule 1-auto voor de openbare weg’. Niet vreemd dus dat ze een ex-F1-coureur hebben gevraagd om de afstelling te doen.
De Delage D12 wordt aangedreven door een turboloze V12 met een cilinderinhoud van 7,6 liter. Door toevoeging van een elektromotor stijgt het piekvermogen naar 1000 pk. Daarnaast wordt er een nog sterkere en 90 kilogram lichtere Club-versie van de D12 gebouwd.
De auto moet op korte termijn het ronderecord voor productie-auto's op de Nürburgring verbreken. Delage plant een oplage van 30 stuks, waarvan de eerste exemplaren eind 2022 klaar moeten zijn. Aan elke D12 hangt een prijskaartje van 2 miljoen euro exclusief belastingen. Ook andere sportwagenmerken uit het verleden als Spyker en DeTomaso zijn bezig met een comeback.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Onverwachte korting op benzine in Spanje’
‘Op vakantie in Spanje ontdekte ik dat ze daar iets hebben bedacht om de benzineprijs te drukken. Maar je merkt het pas als je afrekent', schrijft lezer Adrie Vaarkamp in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De prijs op de pomp van Repsol was 1,82 euro. Maar bij het afrekenen kreeg ik 25 cent korting. Dit stond netjes op de kassabon vermeld. Er zit schijnbaar verschil in de kortingen. Ik hoorde dat BP helemaal geen korting geeft.’ -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn. -
PREMIUM
Is een video echt of een deepfake? Zo kun je het zien
De politie zette er deze week een in om de dader van een cold case-moord op te sporen: een deepfake-video. Daarmee kun je mensen van alles laten zeggen of laten doen. Maar dat brengt risico’s met zich mee. Hoe herken je zulke nepfilmpjes? -
Spyker staat (weer) op uit de dood: ‘Volgend jaar drie nieuwe modellen’
De Nederlandse autofabrikant Spyker, die de laatste jaren een comateus bestaan leed, heeft een nieuwe geldschieter gevonden in de vorm van een rijke Rus. Er komt een fabriek in Trier en een experience center in Monaco. -
1
Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
In dit Duitse hotel rijd je met de auto tot aan de deur van je kamer, ook op de verdiepingen
In een hotel in Frankfurt kunnen gasten met de auto naar hun kamer rijden. Een woongebouw in Berlijn diende als voorbeeld. Een tweede autohotel is in aanbouw in Düsseldorf. -
Gejat of geniaal? De wederopstanding van sportwagenmerk De Tomaso
De wederopstanding van sportwagenmerk De Tomaso is spectaculair. Niet alleen omdat de comebackauto een van de meest verfijnde sportwagenontwerpen van de laatste tien jaar is, maar ook omdat vóór de officiële lancering al een rechtszaak wegens plagiaat is aangespannen.