Laadpaalstress: met je elektrische auto op vakantie is nog niet zo eenvoudig

VideoEen zorgeloze vakantie kan de bezitter van een elektrische auto in grote delen van Europa wel vergeten. Terwijl Nederland inmiddels heel veel oplaadpunten telt, zijn die in de meeste Europese vakantielanden nog ver te zoeken. En als je er al een gevonden hebt, zijn er vaak problemen met de betaalmethode.

Een parkeergarage in Oslo, exclusief toegankelijk voor elektrische auto's. Die kunnen daar dan ook meteen worden opgeladen
Volledig scherm
Een parkeergarage in Oslo, exclusief toegankelijk voor elektrische auto's. Die kunnen daar dan ook meteen worden opgeladen © AFP

In bovenstaande video legt expert Maarten Hachmang van e-Drivers.com uit hoe je laadpaalstress voorkomt. Met de juiste apps en de juiste laadpassen kom je een heel eind, meent hij. Hachmang gaat al jaren op vakantie met zijn elektrische Renault Zoe en zegt naar Italië te rijden ‘voor de prijs van 2 waterijsjes’. 

Maar op vakantie gaan met een elektrische auto naar het buitenland  vereist voorbereiding en geduld, zegt ook Dirk van den Blink van AutoMotivate: Kenniscentrum Elektrische Mobiliteit. ,,Een goede planning van de rit is noodzakelijk omdat er in landen als België, Frankrijk en Duitsland veel minder laadpalen zijn.‘’ Ook de ANWB wijst op het belang van een goede voorbereiding: ,,In de landen om ons heen neemt het aantal oplaadpunten snel toe, maar zorg voor apps die je vertellen waar de laadpalen staan”, adviseert de bond. De ANWB adviseert ook  laadpassen van verschillende aanbieders mee te nemen, want soms werken Nederlandse passen niet in het buitenland.

Het grootste struikelblok voor een vakantie blijft de actieradius van de elektrische auto. ,,Die kan behoorlijk verslechteren door de buitentemperatuur. Is het erg koud, dan komt de auto beduidend minder ver. Als het te warm is, kan dat het stroomverbruik ook nadelig beïnvloeden”, zegt Van den Blink. Ook bergen en de zwaardere belading verkleinen de actieradius. ,,Het is daarom zaak voldoende marge in te bouwen. Rij de accu niet helemaal leeg.” Van den Blink heeft altijd een extra laadstekker mee die in een regulier stopcontact past. ,,Dan kun je in elke geval wat stroom laden. En overnacht bij een accommodatie met laadfaciliteiten.”

Storingsnummer

Maar ondanks zorgvuldige voorbereiding ervaart ook expert Maarten Hachmang  soms nog problemen. ,,Het zou wettelijk geregeld moeten zijn dat elke laadpaal-exploitant in Europa een 24/7 storingsnummer heeft waar Engels gesproken assistentie verleend wordt bij laadproblemen‘’, zegt hij, naar aanleiding van een probleem waar hij onlangs op stuitte. ,,Zaterdagmorgen 06.30 uur stond ik in het Franse dorpje Charleville-Mezieres. Ik wilde m’n auto loskoppelen van de ‘Borne’, zoals men laadpalen in Frankrijk noemt, om in één dag door te rijden naar het hart van de Dordogne.

,,In Frankrijk zijn vanwege bepaalde wetgeving veel laadpalen voorzien van een deur of luik wat pas open of dicht gaat op het moment dat je je laadpas aan de laadpaal aanbiedt. Bij het loskoppelen bied je de laadpas weer aan bij de laadpaal en ontgrendelt het luik of het deurtje. Zo ook bij dit laadpunt. Vrijdagavond was het deurtje wel open gegaan en de laadsessie was ook geslaagd, maar zaterdagmorgen zei de laadpaal: ‘bekijk het maar, zoek het zelf maar uit.’

,,Het had niet veel gescheeld of ik had met een schroevendraaier het deurtje losgeschroefd om mijn gegijzelde kabel terug te pakken. Door het deurtje vrij stevig aan de kant te duwen, is het me uiteindelijk gelukt de stekker eruit te krijgen zonder het deurtje te beschadigen. Zo zie je maar, laadpalen in het buitenland vínden is één ding, maar ze ook daadwerkelijk gebruiken is nog iets anders. Ben je op doorreis en strand je in de Franse Ardennen, probeer dan deze 173 CLEM laadpalen te vermijden.‘’

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.